این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فناوری اطلاعات
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۶۳-۶۸۰
عنوان فارسی
ارائۀ مدلی برای بیشینهسازی سود بر مبنای تصمیمات طبقهبندی محصول و تخصیص فضا با رویکرد دادهکاوی
چکیده فارسی مقاله
برای خردهفروشان، انتخاب چند محصول از بین محصولات متنوع و گسترده و مقدار فضایی که باید به آنها اختصاص داده شود، از تصمیمهای بسیار مهم است. هدف از این پژوهش، بهکارگیری رویکرد دادهکاوی برای یافتن روابط بین محصولات از حجم بسیار زیاد تراکنشهای مالی فروش، طبقهبندی محصول و تخصیص فضا به هر طبقه از آنهاست. به این ترتیب، میتوان مدلی برای طبقهبندی محصول و تخصیص فضا ارائه کرد. جامعۀ آماری پژوهش را دادههای فروش فروشگاهی به نام شقایق در شهر ارومیه شکل میدهد. نمونۀ پژوهش نیز دادههای یکماهۀ فروش در سری زمانی دادههای فروش است. این دادهها در آبان سال 1394 از فروشگاه یادشده بهدست آمدند. 525 سبد خرید یا تراکنش با در نظر گرفتن 79 نوع محصول بررسی شدند. در نتیجۀ تحلیل این دادهها، محصولات در 10 طبقۀ مختلف دستهبندی شدند که برخی از محصولات در بیش از یک طبقه جای گرفتند. با حل تابع سود و بهدستآمدن ضرایب افزایش حجمی، فضایی به طبقهبندی محصولات اختصاص یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیشینهسازی سود، تخصیصفضا، دادهکاوی، طبقهبندی محصول،
عنوان انگلیسی
Representing a Model Using Data Mining Approach for Maximizing Profit with Considering Product Assortment and Space Allocation Decisions
چکیده انگلیسی مقاله
The choice of which products to stock among numerous competing products and how much space to allocate to those products are central decisions for retailers. This study aimed to apply data mining approach so that, we got needed information from large datasets of sale transactions to find the relations between products and to make product assortments. Thus, we represented a model for product assortment and space allocation. Research population was transactional data of a store, the sample included transactional data of one-month period in the time series. Data were collected in October and November, 2015 from Shaghayegh store. 525 transactions with regard to 79 different products were analyzed. Based on the result 10 product assortments formed although some products were allocated to more than 1 product category. By solving profit equation and finding volume increase indices we allocated spaces for each product assortment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منوچهر انصاری |
دانشیار گروه mba، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی حیدری |
استایار گروه mba، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی ستاره گوران اباد | setareh gooran abad
کارشناسارشد mba، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jitm.ut.ac.ir/article_59945_dafaff553c48b6269ee740a48e8b239d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-314715.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات