این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۷-۸
عنوان فارسی
آموزش ریاضیات و نجوم در مصر دوره فاطمی (۳۵۸-۵۶۷ ق/ ۹۶۹- ۱۱۷۱)
چکیده فارسی مقاله
مصر در دوره حکومت فاطمیان از مراکز مهم علوم عقلی ازجمله ریاضیات و نجوم در تمدن اسلامی بود. دیدگاه تأویلی و کیفی اسماعیلیه به ریاضیات و نیز علم اعداد که آن را عنصر اصلی حکمت و کیمیای اکبر میدانستند، در رویکرد فاطمیان به ترویج علوم عقلی تأثیرگذار بود. این نوشتار که براساس رویکرد توصیفی و تحلیلی سامان یافته، میکوشد ضمن بررسی برخی از ارکان نظام آموزشی ازجمله مراکز، محتوا و مواد آموزشی به این پرسش پاسخ دهد که آموزش ریاضیات و نجوم در بیش از دو قرن حکومت فاطمیان بر مصر چه روندی را طی کرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در این دوره آموزش ریاضیات و نجوم از محافل خصوصی به مراکز آموزشی فاطمیان مثل الازهر و دارالعلم منتقل شد و مواد آموزشی شامل کتب یونانیان و نیز آثار برجسته ریاضیدانان و منجمان شرق و غرب قلمرو اسلامی میشد که تأییدی بر تبادل دانش و اندیشه بین مراکز علمی تمدن اسلامی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، ریاضیات، نجوم، مصر، فاطمیان، الازهر.
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد بادکوبه هزاوه | ahmad badkoubeh hazaveh
دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران. تهران. ایران. (نویسنده مسئول)
طاهره شریف زاده | tahereh sharifzadeh
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تهران. ایران.
عبدالله فرهی | abdollah farrahi
استادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تهران. ایران.
حنیف قلندری | Hanif Ghalandari
استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، تهران. ایران.
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1901-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ آموزش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات