این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳۹-۵۲
عنوان فارسی
معرفی و تحلیل بصری نگارههای نسخه خطی جَروننامه
چکیده فارسی مقاله
جَروننامه، حماسهای منظوم و مصور متعلق به نیمه دوم دوره صفوی و مکتب نقاشی اصفهان است که در موزه بریتانیا نگهداری میشود. این اثر را به قدری شیرازی نسبت دادهاند و داستان آن شرح نبرد سپاه ایران با پرتغالیها در زمان شاه عباس اول و توصیف صحنههای رزم و رشادتهای فرماندهان سپاه صفوی میباشد. ده نگاره جَروننامه فاقد هر گونه امضا یا شناسه است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و شیوه استقرایی، جَروننامه را به عنوان یکی از نسخه نگارههای ناشناخته هنر صفوی معرفی کرده و به بررسی جزییات صوری و مشخصات هنری تصاویر آن پرداخته است. نتایجی که محقق شده است نشان میدهد؛ نگارههای جَروننامه در سه مضمون رزم، بزم و سوگواری به تصویر درآمدهاند و عناصر بصری و ساختاری هر یک از آنها در خدمت موضوع قرار دارند. علاوه بر آن، از ویژگیهای بصری خاص نسخه میتوان به مواردی چون تناسب رنگها با فضای بیانگرانه و حسی، طراحی شتابزده مناظر و تزیینات، چهرههای منفعل، تعدد پیکرهها و پیروی ابعاد صفحه از تناسبات اشاره کرد. قرابت سبکی تصاویر جَروننامه با اصول زیباییشناسی مکتب نقاشی اصفهان متقدم و شیوه مبتنی بر سنت نقاشی ایرانی، در طراحی و قلمگیری، پیکرههای فاقد شکوه و اهمیت انسان بر فضای تصویر به ظهور میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جَروننامه، نگارگری، سبک بصری، مکتب اصفهان، ترکیببندی،
عنوان انگلیسی
The Introduce and Visual Analyze of Jarun Namah Manuscript`s Paintings
چکیده انگلیسی مقاله
Jarun namah is an illustrated epopee that belonged to the second half of Safavid period and Isfahan painting style. It reserved in Great Britain museum. Poetry of the book attributed to Qadri Shirazi. The story is about a battle between Iran and Portuguese army in the time of Shah Abbas I, also describes the battle scenes and courage of Safavid commanders army. Manuscript contains 10 miniatures that does not have any signature and identity. This descriptive- analytical study is done by inductive method and announced Jarun namah as one of the unknown illustrated manuscript of Safavid art, as well as examined the formal details and art features of its painting. The obtained results shows that despite of the epic base of poems, it has also miniatures with civilian themes. In general category, topic includes the banquet and meeting of nobles in the beginning, battle military talks in the middle of the story and farewell and mourning at the end. Each theme has its own visual features which have served to reinforce the subject; the banquet and meeting topic used elements of nature and the outdoors for induction the sense of peace and joy, the figures are static, drawn rich and colorful dress of court in solemn session, and the main character has language sign, located in the center of attention and all eyes pursued him. Visual elements used in martial themes that have been drawn in proportion of the tension and excitement of the story, includes things like broken frame, dispersion of figures, using triangular composition, curved form of the rocks, multiplicity of warm and bright colors, balanced distribution of vivid colors in composition. Drawing a high horizon in crowded scenes is another preparation of painter in this theme. In panting of farewell and mourning, artist has used gestures like hand on face, tweeze, nudity of female, twist of page components, limited color table and applying black and amethystine in mourner`s dress to create misty sorrow mood. Jarun namah miniatures are in relationship with Isfahan style on criteria such as technique of drawing, stateless figures, landscape presentment as a canvas decoration and domination of figure on nature. Accordingly if Isfahan style affected by Reza Abbasi and his followers, and also ascribe recent Isfahan to European methods, we can find Jarun namah paintings similar to early Isfahan school. Its similarity to traditional Persian painting is characterized in avoiding empty space, decorated surfaces, published composition, plurality figures, abstain from perspective and three- dimensional view. Special visual features of this manuscript summarized in average quality of colors and their sensory expression, conforming page dimension of radical 2 proportions, the vastness of space, passive faces, hastily drawing of decorating buildings and etc. Although the miniatures are unsigned but according to the evidence and matching them, it can be seen commonalities in methods and visual elements so that it can confirm that all the miniatures have a same painter. It is hoped that this study is useful for new research about recognizing this manuscript artist.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ندا شفیقی |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_59951_faf6657dcedeb761a78c7efe03c2fc36.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-314759.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات