این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش نفت
، جلد ۲۶، شماره ۳-۹۵، صفحات ۳۷-۴۴
عنوان فارسی
بهکارگیری دو افزودنی نیتروژندار و پایهفلزی در سوخت دیزل برای بهبود خواص فیزیکی شیمیایی سوخت و کاهش نشر آلایندهها
چکیده فارسی مقاله
در این کار پژوهشی، با اضافه کردن افزودنیهای نیتروژندار و پایهفلزی به سوخت دیزل استاندارد، خواص فیزیکی شیمیایی سوخت و انتشار گازهای خروجی از موتور دیزل بررسی شده است. نیترومتان(CH3NO2) و اکسید منگنز(MnO2) بهترتیب نمونهای از افزودنیهای نیتروژندار و پایهفلزی استفادهشده در این کار پژوهشی هستند. نیترومتان به مقدار 10% حجمی و اکسید منگنز به مقدار mg/kg 100 به سوخت دیزل اضافه و آزمایشهای عملکرد موتور روی چرخه هشت حالت ECE R-96 انجام شدند. نتایج نشان دادند که شاخص ستان اندازهگیریشده به روش ASTM D976 برای سوختهای شامل افزودنی بیش از دیزل تنهاست در حالی که گرانروی اندازهگیریشده به روش ASTM D445 برای سوختهای شامل افزودنی کاهش مییابد و جرم مخصوص اندازهگیریشده به روش ASTM D1298 نیز تغییر محسوسی نداشته است. برای دیزل همراه با هر یک از این دو افزودنی، مقادیر آلایندههای خروجی مانند دوده کاهش یافت که این مقدار بهطور متوسط برای هر یک از افزودنیهای نیترومتان و اکسید منگنز، نسبت به سوخت دیزل، بهترتیب حدود 16 و 25% بود و بهطور کلی با استفاده از این افزودنیها BSSOOT کمتری منتشر شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Improvement Physicochemical Properties of Fuel and Emission Reduction from Diesel Engine
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, with added nitrogenated and metal based additive to standard diesel fuel, physicochemical properties of fuel and emission of exhaust gas from diesel engine were investigated. Nitromethane and manganese oxide were selected as nitrogenated and metal based additive, respectively. Nitromethane blended with diesel fuel 10% in volume, and 100 mg of MnO2 added per kg of diesel fuel. The experimental tests were carried out on ECE R-96 8modes. The results showed that by increasing additives cetane index ,viscosity would be decreased contrast with sole diesel. These tests were measured according to ASTM D 976 and ASTM D 445, respectively. On the other hand, the density which was measured according to ASTM D 1298 did not change significantly. Besides, exhaust emission, such as, smoke concentration for fuel with nitrogenated additive 25% and metal based additive 16% would be reduced. In general low BSSOOT emission was measured with these additives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتبی ساعی مقدم | saei moghaddam
عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان (Quchan university of advanced technologies engineering)
محمد شیرازی |
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان (Quchan university of advanced technologies engineering)
منا محمد باقری |
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان (Quchan university of advanced technologies engineering)
نشانی اینترنتی
http://pr.ripi.ir/article_648_85.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1344/article-1344-314768.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات