این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
، جلد ۱۳، شماره ۴۸، صفحات ۱-۲۶
عنوان فارسی
ملاحظات و بایستههای سیاستگذاری رسانهای جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۴ با رویکرد آیندهنگاری راهبردی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی، آیندهنگاری راهبردی در حوزهی سیاستگذاری عمومیِ رسانهی ملی نظام ج.ا.ارا بر مبنای رویکردی عمودی و حکومتی، در افقی 14ساله مطمح نظر قرار داده است.
روششناسی پژوهش:
روش این تحقیق دادهبنیاد متکی بر پنل خبرگان (بیست نفر) بهمنظور تدوین و گردآوری پیشرانهای کلیدی و مؤثر در فضای رسانهای ج.ا.ا بهمنظور سناریونگاری و مدلسازی مفهومی و بومی از رسانهی ملی در راستای مهندسی و تحقق آیندهی مطلوب در چارچوب و چشمانداز آیندهنگاری راهبردی بر مبنای رویکردی اسلامی- ایرانی است.
یافتهها:
بر مبنای شناخت پیشرانهای کلیدی و روش پنل خبرگان، در شش حوزهی مختلف شناسایی و اولویتبندی شدند و بهمنظور سناریونگاری درست و اصولی و در نتیجه «تمدنسازی و ترویج الگو و فرهنگ اسلامی-ایرانی» است.
نتیجهگیری:
تغییرات زیستبوم فرهنگی و اجتماعی-سیاسی و امنیتی جامعهی ایران سبب شده تا رسانه با چالشها و تهدیدهای متنوعی روبهرو گردد و این مسئله لزوم شکلدهی به یک مدل بومی پویا را مضاعف میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیندهنگاری راهبردی، سیاستگذاری رسانهای، افق 1414، سناریونگاری، مدلسازی بومی،
عنوان انگلیسی
Considerations and requirements of the media policy of the Islamic Republic of Iran in the horizon of 1414 with a strategic foresight approach
چکیده انگلیسی مقاله
Goal:
The Media is considered as significant gateway between the government and the public by virtue of some vital criteria like “Management of the Public Opinion”, “Soft Power” and robust impediment of enemies’ penetration in the targeted context. Accordingly, the current research aims to shed light on the Strategic foresight in the media policy of the Islamic Republic of Iran based on a top-down approach within the next 14 years, i.e. up to 2035.
Methodology: “
Expert Panel” has been exploited in the current research to extract the key driver forces in order to conceptualize a “Native Model” for Strategic foresight in the media policy of the Islamic Republic of Iran. To achieve the aforementioned goal, the expert panel has been planned and propelled based on a group of 20 experienced experts in this respect.
Findings
: the findings of this research based on the expert panels demonstrated 6 fundamental fields which should be taken into account to structuralize, interpolate and prioritize them in the media policy: 1. The management of the content and ICT,2. The audiences’ preferences and the beneficiary groups, 3. Programming, 4.the state-of-the-art management of the media, 5. Competitive environment of the media based on continuous environmental scanning, 6. Administration of human resources and financial capitals. Therefore, the implementation of whole of these key driver forces through a convergent approach; needs Strategic foresight to avoid biased approaches in the media, censorship and finally lay the groundwork for objectification of the Iranian civilization to intensify Iranian’s identity.
Conclusion:
the results of the existing survey have led to the creation of a conceptual indigenous model through the key driver forces for the Strategic foresight in the media policy of the Islamic Republic of Iran based on the panel of experts to illustrate it for 2035.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آیندهنگاری راهبردی, سیاستگذاری رسانهای, افق 1414, سناریونگاری, مدلسازی بومی
نویسندگان مقاله
اشکان یوسفی |
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
حاکم قاسمی |
دانشیار گروه علومسیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
فرهاد درویشی سه تلانی |
استاد گروه آیندهپژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
عین الله کشاورز ترک |
دانشیار گروه آیندهپژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
علی خالقی |
استادیار گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
https://rjir.basu.ac.ir/article_5589_245628ae9b20debf13bc12297ad33a96.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات