این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
اثربخشی روش مرور خویشتن بر پریشانی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش مرور خویشتن بر پریشانی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در دختران نوجوان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه، شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در نیمسال اول تحصیلی 1402-1401 در شهر کرج بوده که با روش نمونهگیری هدفمند و براساس ملاک ورود 22 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 11 نفری آزمایش و گواه جایگذاری شدند. در این پژوهش از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (21-
DASS
،
لایبوند و لایبوند، 1995
)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی
(
RSPWB
، ریف، 2002
)
و پرسشنامه سرمایه روانشناختی
(
PCQ
، لوتانز و همکاران، 2007
(
استفاده شد. مداخله مرور خویشتن، در چهار جلسه و به طور میانگین در 45 دقیقه به صورت انفرادی و دو بار در هفته برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون پریشانی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0
P
˂
)، بنابراین روش مرور خویشتن، میتواند به عنوان یک مداخله موثر در کاهش پریشانی روانشناختی، افزایش سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان دختر درنظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روش مرور خویشتن، بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانشناختی، سرمایه روانشناختی، دختران نوجوان.
عنوان انگلیسی
the effectiveness of the self-review method on psychological distress, psychological capital, And psychological well-being in adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to determine the effectiveness of the self-review method on psychological distress, psychological capital, and psychological well-being in adolescent girls. The research design employed was a quasi-experimental design with a pre-test/post-test and a control group. The study sample consisted of female high school students in the first semester of 2022-2023 in Karaj city. A purposive sampling method was used, and based on the criteria, 22 participants were selected and randomly assigned to two groups of 11, the experimental and control groups. In this study, the Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21, Lovibond & Lovibond, 1995), the Ryff's Psychological Well-Being Scale (RSPWB, Ryff, 2002), and the Psychological Capital Questionnaire (PCQ, Luthans et al., 2007) were employed. The self-review intervention was conducted individually in four sessions, with an average duration of 45 minutes, and held twice a week. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed a significant difference in the mean scores of post-test psychological distress, psychological capital, and psychological well-being between the experimental and control groups while controlling for the pre-test effect (p < 0.01). Therefore, the self-review method can be considered an effective intervention in reducing psychological distress and increasing psychological capital and psychological well-being in adolescent girls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
self-review method, psychological well-being, psychological distress, psychological capital, adolescent girls.
نویسندگان مقاله
سمانه آجورلو | Samane Ajorloo
Master in General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
رضا پورحسین | Reza Pourhosein
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
زهرا نقش | Zahra Naghsh
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10698-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات