این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۵-۳۶
عنوان فارسی
نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی در دانشآموزان دختر بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر 20-15 ساله شهرستان کاشان در سال تحصیلی1403-1402بود که از میان آنها تعداد 220 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مقیاس پریشانی روانشناختی (
DASS-21
، لاویبوند و لاویبوند، 1995)، پرسشنامه خودشفقتورزی (
SCQ
، نف، 2003)، پرسشنامه کیفیت زندگی (
WHOQOL-BREF
، سازمان جهانی بهداشت، 1996)
و فرم کوتاه طرحوارههای ناسازگار اولیه (
YSQ-SF
، یانگ، 1999) استفاده شد. دادهها به وسیله تحلیل معادلات
ساختاری
به روش حداقل مربعات جزئی
تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمام طرحوارهها بر کیفیت زندگی و خودشفقتورزی به صورت منفی و معنادار و بر پریشانی روانشناختی به صورت مثبت و معناداری اثر مستقیم دارند
(05/0
>
p
)
. همچنین، خودشفقتورزی به صورت مثبت و معنادار بر کیفیت زندگی و به صورت منفی و معنادار بر پریشانی روانشناختی اثر مستقیم دارد و تمام حوزههای طرحوارههای ناسازگار
اولیه، بهطور غیرمستقیم، میتوانند
بر کیفیت زندگی و
پریشانی روانشناختی تأثیر بگذارند
(05/0
>
p
)
.
مدل از برازش مطلوب برخوردار بود.
میتوان نتیجه گرفت که
خودشفقتورزی میان حوزههای طرحوارهای با کیفیت زندگی و
پریشانی روانشناختی
دانشآموزان دختر نقش میانجیگری ایفا میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پریشانی روانشناختی، خودشفقتورزی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، کیفیت زندگی.
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Self_Compassion in the Relationship between Early Maladaptive Schemas with quality of life and Psychological Distress
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to
investigate
the Mediating
role of Self
-Compassion in the relationship between early maladaptive schemas with quality of life, and psychological distress
in female students.
The research method in
this study was descriptive and correlational of structural equations.
The statistical population of this research consisted of all
female students aged 15 to 20 years old
in Kashan
in the academic year (1402-1403).
220 female students were selected by the Convenience sampling method.
Data were gathered by using the
psychological distress Scale (DASS-21, Lovibond & Lovibond, 1995)
, the self-compassion
Questionnaire
(SCQ,
Neff, 2003
)
, the quality of Life
Questionnaire
(WHOQOL-BREF,
World Health Organization, 1996
), and the early maladaptive schemas Questionnaire Short form
(
YSQ-SF,
Young, 1999
).
Data were analyzed through structural equation
analysis using the
partial least Square
method
.
The
results
indicated
that all schematic domains have
a negative and significant direct effect on quality of life and self-compassion, while they have a positive and significant direct effect on psychological distress (
P<0.05).
Also
,
self-compassion
directly impacts quality of life positively and importantly and on psychological distress in a negative and significant way, and all five domains can indirectly affect
quality of life and psychological distress
(
P<0.05)
.
The model had a good fit. It can be concluded that self-compassion can play a mediating role in the relationship between schematic domains
with quality of life, and psychological distress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychological Distress, Self-Compassion, Early Maladaptive Schemas, Quality of Life.
نویسندگان مقاله
فریبرز صدیقی ارفعی | Fariborz Sedighi Arfaee
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty Of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
نجمه اسکندری | Najmeh Eskandari
M.Sc. in Educational Psychology. Department of Psychology, Faculty Of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
خدیجه شیروانی | Khadijeh Shirvani
M.Sc. in Educational Psychology. Department of Psychology, Faculty Of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1772-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات