این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۴۰

عنوان فارسی پیش بینی اشتیاق و فرسودگی تحصیلی براساس کمالگرایی و حمایت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر پیش­بینی اشتیاق و فرسودگی تحصیلی براساس کمالگرایی و حمایت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود. مطالعه‌ی حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان گچساران در سال 1400- 1399 بودند که از بین آنها 240 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه کمال‌گرایی هیل و همکاران (PI، ۲۰۰۴)، ، پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (ASS، 2005) ، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز (SES، 2004)  و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (SBI، 1997) بود. روش تحلیل این پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون  هم‌زمان بود. یافته­ها نشان داد که کمال‌گرایی با اشتیاق تحصیلی رابطه منفی و معنادار(05/0>p) و با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>p). همچنین، بین حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (05/0>p). با این حال، رابطه­ی معناداری بین حمایت تحصیلی با فرسودگی تحصیلی مشاهده نشد.  در مجموع، نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین توانستند 1/6 درصد از تغییرات فرسودگی تحصیلی و 5/3 درصد از تغییرات متغیر اشتیاق تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می­توان گفت که در صورت بالا بودن نمره کمال‌گرایی در دانش آموزان به‌احتمال‌زیاد می­توان شاهد کاهش اشتیاق تحصیلی و بروز فرسودگی تحصیلی از سوی آن‌ها بود که این رابطه می­تواند تحت تاثیر حمایت تحصیلی ادراک شده دانش آموزان تغییر کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق تحصیلی، حمایت تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، کمالگرایی.

عنوان انگلیسی Prediction of Academic Engagement and Academic Burnout based on Perfectionism and Academic Support in Secondary School Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was the Prediction of academic Engagement and academic burnout based on perfectionism and academic support in secondary school students. The present study is a correlational descriptive study The study community included all Secondary high school students of Gachsaran city in 2020-2021, from which 240 students were selected using cluster sampling. Research questionnaires included: the Hill Perfectionism Questionnaire (PI, 2004), Sands & Plunkett academic Support scale (ASS, 2005), the Fredricks School Engagement Scale (SES, 2004), and the Bresó school burnout inventory (SBI, 1997). The data of this study were analyzed using the Pearson correlation coefficient and regression analysis in SPSS22 software. The results showed that perfectionism has a negative and significant relationship with academic Engagement (p <0.05) and a positive and significant relationship with academic burnout (p <0.01). Also, there is a positive and significant correlation between academic support and academic Engagement (p <0.05). However, no significant relationship was observed between academic support and academic burnout. The regression results showed that the predictor variables could predict 6.1% of the changes in academic burnout and 3.5% of the changes in the academic Engagement variable. According to the results of the present study, it can be said that if the score of perfectionism in students becomes high, we will most likely see a decrease in academic engagementand the occurrence of academic burnout by this relationship can change under the influence of students' perceived academic support.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Engagement, Academic Support, Academic Burnout, Perfectionism.

نویسندگان مقاله امیدعلی محمدی | Omid Ali Mohammadi
PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

علیرضا حیدری | Alireza Heydari
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

زهرا افتخاری صعادی | Zahra Eftekhar Saadi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

رضا جوهری فرد | Reza Joharifard
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9249-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات