این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۸۱-۱۹۰

عنوان فارسی مدل‌یابی بهزیستی روان‌شناختی بر مبنای ذهن‌آگاهی با میانجی‌گری تجربه شیفتگی در دانش‌آموزان دختر پایه سوّم دوره دوّم متوسطه شهر قم
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش، مدل‌یابی بهزیستی روان‌شناختی بر مبنای ذهن‌آگاهی با میانجی‌گری تجربه شیفتگی در دانش‌آموزان دختر بود. این پژوهش، توصیفی-همبستگی و به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌آماری در پژوهش حاضر، شامل کلّیه دانش‌آموزان دختر پایه سوّم دوره دوّم متوسّطه نظری شهر قم، در سال تحصیلی 1403_1402 بود. حجم نمونه آماری برابر 200 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 5 عاملی ذهن‌آگاهی بائر و همکاران (FFMQ، 2006)، پرسشنامه تجربه شیفتگی جکسون و اکلند (FSS، 2002) و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (PWB، 1989) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری  استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و تجربه شیفتگی بر بهزیستی روان‌شناختی اثر مستقیم و معنادار داشت (01/0>P)؛ اما ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی اثر مستقیم نداشت (05/0<P). همچنین ذهن‌آگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی بر بهزیستی روان‌شناختی اثر غیرمستقیم و معناداری داشت (01/0>P). در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که تجربه شیفتگی یکی از مکانیسم‌های زیربنایی رابطه بین ذهن‌آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان است؛ بر این اساس پیشنهاد می‌شود جهت بهبود بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی و درمانی متمرکز بر ذهن‌آگاهی و تجربه شیفتگی اجرا شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه شیفتگی، ذهن آگاهی،  بهزیستی روا‌‌نشناختی، دانش آموزان، دختران، دوره متوسطه.

عنوان انگلیسی Modeling of Psychological Well-Being based on Mindfulness mediated by Flow in Female Students of the Third Grade of the Second Year of Secondary School in Qom
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was the modeling of psychological well-being based on mindfulness mediated by flow in female students. This research was descriptive correlational using a structural equation modeling method. The statistical population in the present study included all female students of the third grade of the second school in Qom, in the academic year of 2023-2024. The statistical sample size was determined to be 200 people, which was done by random cluster sampling. The questionnaires were Five-Factor Mind Fulness of Questionnaire (FFMQ, Bauer et al., 2006), Flow State Scale (FSS, Jackson & Eklund, 2002 ) and Psychological Well-Being questionnaire (PWB, Ryff, 1989). For analyzing data we used the analysis of structural. The results of data analysis showed that the model has a good fit and there is a significant correlation and flow state has a direct and significant effect on psychological well-being (P<0.01), But mindfulness had no direct effect on psychological well-being (P>0.05). Also, mindfulness through the mediation of the flow state has an indirect and significant effect on psychological well-being (P<0.01). In general, it can be concluded that flow is one of the underlying mechanisms of the relationship between mindfulness and psychological well-being in students; Based on this, it is suggested to implement educational and therapeutic programs focused on mindfulness and flow to improve the psychological well-being of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Flow, Mindfulness, Psychological Well-Being, students, girls, secondary.

نویسندگان مقاله هوشنگ گراوند | Houshang Garavand
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

زینب باقری | Zeinab Bagheri
MA. Student in general psychology, Faculty of Humanities, Tolouemehr Non-Profit University of Qom, Qom, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم، قم، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10500-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات