این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۹۱-۲۰۰
عنوان فارسی
اثر آموزش گروهی هوش اخلاقی از طریق قصه خوانی بر مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی
آموزش گروهی هوش اخلاقی از طریق قصهخوانی بر مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان
انجام
شد. روش این
پژوهش
نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری ش
امل
تمامی دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کوچصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 346 نفر
بود که از بین آنها نمونهای به تعداد 48 نفر
داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 24 نفری جایگذاری شدند. هر دو گروه
پرسشنامههای مشکلات رفتاری (
QBP
) کوای و پترسون (1987) و
شایستگی اجتماعی (
SCQ
) فلنر و همکاران
(1990) را تکمیل کردند.
گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر جلسه 50 دقیقه) تحت مداخله پروتکل آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهخوانی (
MITP
) فرانک و بوربا (2014) قرار گرفت.
دادهها
با استفاده از روش
تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نشان داد
که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون مشکلات رفتاری
و
شایستگی اجتماعی کودکان در دو گروه تفاوت معناداری در سطح
0
0
1/0
وجود دارد. بنابراین
برای
کاهش مشکلات رفتاری و افزایش شایستگی اجتماعی در کودکان،
استفاده از مداخله
آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهخوانی
مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشکلات رفتاری، شایستگی اجتماعی، هوش اخلاقی، قصه خوانی، کودکان.
عنوان انگلیسی
The Effect of Moral Intelligence Group Training Through Reading Stories on Behavioral Problems and Social Competence of Children's
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to determine the effectiveness
of group training in moral intelligence through reading stories on children's behavioral problems and social competence.
The method of this research was semi-experimental and a pre-test-post-test research design with a control group.
The statistical population included all 346 female students of the fourth grade of Kochesfhan City in the academic year of 2022-2023, of which a sample of 48 qualified volunteers was selected by sampling available and
They were randomly placed in two groups of 24 people.
Both groups completed the Questionnaires of Behavioral Problems (QBP) by Quay and Patterson (1987) and Social Competence (SCQ) by Fellner & et al (1990).
The experimental group was subjected to the moral intelligence training protocol (MITP) by Frank and Burba (2014) for 12 sessions (50 minutes each session).
The data was analyzed using multivariate covariance analysis method.
The results showed that by controlling the pre-test effect, there is a significant difference between the post-test mean of behavioral problems and social competence of children in the two groups at the 0.001 level. Therefore, to reduce behavioral problems and increase social competence in children it is effective to use the intervention of teaching moral intelligence in the way of reading stories.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavioral Problems, Social Competence, Moral Intelligence, Story Reading, children.
نویسندگان مقاله
زینب ماهرویان خشکبجاری | Zeynab Mahrouyan Khoshkebejary
M.A. Student in General Psychology, Simaye Danesh of Higher Education, Rasht, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی سیمای دانش، رشت، ایران.
فاطمه پورآقارودبرده | Fatemeh Pooragha Roodbardeh
Assistant Professor, Department of Psychology, Rahbordshomal Institute of Higher Education, Rasht, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10503-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات