این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۲۳-۲۳۴
عنوان فارسی
واکاوی تجارب زیسته نوجوانان از درک نشدن توسط والدین: یک مطالعه پدیدارشناسانه
چکیده فارسی مقاله
چالش در درک نوجوانان، جزئی اجتنابناپذیر از روابط میان والدین و نوجوانان امروزی است. بدینترتیب پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیسته نوجوانان از درک نشدن توسط والدین انجامگرفته است. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده گردید. مشارکتکنندگان پژوهش شامل نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله پسر و دختر شهر سبزوار در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۲ بودند که بر مبنای منطق نمونهگیری هدفمند ملاکی و گلولهبرفی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات در این مطالعه با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود که پس از مصاحبه با ۱۴ نفر به اشباع نظری رسید و تجزیهوتحلیل یافتهها نیز با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناختی هفتمرحلهای کلایزی انجام گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه در زمینه شناسایی تجارب زیسته نوجوانان از درک نشدن توسط والدین، منجر به شناسایی ۳۶ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی تحت عنوان«
شکاف بیننسلی
»، «
فقدان استقلال
»، «
فقدان حمایتگری
» و «فقدان ارتباط مناسب» گردید.
نتایج حاصل از این پژوهش ضمن افزایش بینش نسبت به آنچه در روابط بین والدین و نوجوانان جاری است؛ زمینه تدوین برنامهها کاربردی با هدف اصلاح روابط والد و نوجوان و همچنین زمینه مداخلات مؤثر در اصلاح روابط والد- فرزندی را فراهم میآورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درک نشدن، پدیدارشناسی، نوجوان، والدین.
عنوان انگلیسی
Exploration of Adolescents' Lived Experiences of Parental Misunderstanding: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
The challenge of understanding adolescents is an inherent aspect of contemporary parent-adolescent relationships. This research aims to investigate adolescents' lived experiences of parental misunderstanding using a qualitative approach and phenomenological method. Participants consisted of 15 to 18-year-old adolescent boys and girls from Sabzevar city during the summer of 2023, selected through purposive and snowball sampling. Data collection involved semi-structured, in-depth interviews with 14 participants, reaching theoretical saturation. Findings, analyzed using Colaizzi's seven-stage phenomenological analysis, identified 36 sub-themes and 4 main themes: "Generational Gap," "Loss of Independence," "Lack of Support," and "Inadequate Connection," revealing adolescents' experiences of parental misunderstanding. The results not only enhance insights into current parent-adolescent dynamics but also provide a foundation for practical interventions and programs to improve these relationships.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Misunderstanding, Phenomenology, Adolescent, Parents.
نویسندگان مقاله
امین توحیدی ثانی | Amin Tohidi Sani
M.A. in School Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سید احسان علوی | Seyed Ehsan Alavi
M. A. in Rehabilitation Counseling, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8384-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات