این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۳۵-۲۴۴
عنوان فارسی
رابطه توانمندیهای منش والدین و مهارت اجتماعی فرزندان با توجه به نقش واسطه ای تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه بین توانمندیهای منش والدین با مهارت اجتماعی فرزندان بود.
روش
پژوهش توصیفی
–
همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. حجم نمونه 300 نفر بود که با روش نمونه
گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و از این تعداد 286 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند.
ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی (
SSRS
) گرشام و الیوت، (1990)، مشکلات در نظمبخشی هیجانی
(
DERS
)
گراتز و روئمر (2004) و آزمون مختصر توانمندیهای منش (
BST
)
پترسون و سلیگمن (2004) بودند. جهت تحلیل داده
ها از معادلات ساختاری به روش حد اقل مربعات جزئی (
PLS-SEM
) استفاده شد. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم فضیلتهای والدین به تنظیم هیجان خود (001/0=
p
) و همچنین مهارت اجتماعی فرزندان(001/0=
p
) به طور مثبت معنیدار است، مسیر تنظیم هیجانی به مهارت اجتماعی در والدین (001/0=
p
) به طور مثبت معنیدار است. یافتهها نشان داد که مسیر غیرمستقیم توانمندیهای منش والدین به مهارت اجتماعی با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجانی ( 002/0=
p
) نیز معنیدار بوده است.
شاخصهای برازش مدل در وضعیت مطلوب بودند. با توجه به نتایج توانمندیهای منش والدین با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجانی میتواند تبیین کننده مهارت اجتماعی فرزندان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانمندیهای منش، مهارت اجتماعی، تنظیم هیجان، فرزندان.
عنوان انگلیسی
The relationship between parents' character strengths and children's social skills with regard to the mediating role of emotion regulation
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the mediating role of emotion regulation in the relationship between parents' character strengths and children's social skills. The research method was descriptive-correlation based on structural equation modeling. The statistical population was the parents of primary school students in Yazd city in the academic year 2021-2022. The sample size was 300 people and they were selected by the multi-stage cluster sampling method, and finally, 286 people completed the questionnaires. Research measurements included the Social Skills Rating System (SSRS) (Gresham & Elliott 1990), the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) (Gratz & Roemer, 2004), and the Brief Strength Test (BST) (Peterson and Seligman, 2004). The partial least square method (PLS-SEM) was used to analyze the data. The results showed that the direct path of parents' character strengths to emotional regulation (p=0.001) and children's social skills (p=0.001) is positively significant, and the path of parents’ emotional regulation to children's social skills (p=0.001) is positively significant. The findings showed that the indirect path of character strengths to social skills due to the mediating role of emotional regulation is positively significant (p=0.002). According to the results of parents' character strengths, considering the mediating role of emotional regulation, it can explain children's social skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
character strengths, social skill, emotion regulation, children.
نویسندگان مقاله
علیرضا شریفی اردانی | Alireza Sharifi Ardani
PhD in Educational Psychology, Department of psychology and Educational Science, University of Shiraz, Shiraz, Iran.
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
فاطمه قهوهچی الحسینی | Fatemeh Ghahvehchi-Alhosseini
MSc student in Positive Islamic psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Yazd, Yazd, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی گرایش مثبت گرا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
فائزه امیرسیف الدینی | Faezeh Amirseifadini
MSc in Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Zarand Branch, Kerman, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، کرمان، ایران.
محمد صادق موسوی نژاد | Mohammad Sadegh Moosavi nezhad
MSc student in General psychology, Faculty of Humanities, Payam Noor University, Bushehr, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایران.
سارنگ سلیمی ثابت | Sarang Salimi Sabet
MSc student in Clinical Child and Adolescent Psychology, Department of psychology, University of science and arts, Yazd, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گرایش کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6531-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات