این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۴۵-۲۵۴
عنوان فارسی
پیشبینی اضطراب فراگیر براساس سبکهای فرزندپروری و عملکرد خانواده در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب فراگیر بر اساس سبکهای فرزندپروری و عملکرد خانواده در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر شیراز در سال 1402 بود. حجم نمونه آماری 384 نفر برآورد گردید و این افراد با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر-ویرایش چهارم
(
IV-GADQ
،
نیومن و همکاران، 2002)، پرسشنامه فرزندپروری آلاباما
(
APQ
،
شلتون و همکاران، 1996) و پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده مکمستر
(
FAD
،
اپشتاین و همکاران، 1983) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که مولفههای
حل مساله
(001/0=
p
)
، ارتباطات
(001/0=
p
)
، واکنشهای عاطفی
(003/0=
p
)
و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی
(001/0=
p
)
، بهصورت منفی و معنادار و سبکهای فرزندپروری استبدادی
(001/0=
p
)
و آزاد گذار
(008/0=
p
)
، بهصورت مثبت و معنادار قادر به پیشبینی اضطراب فراگیر نوجوانان میباشند.
دیگر نتایج حاکی از آن بود که سبکهای فرزندپروری و عملکرد خانواده در مجموع 33 درصد از واریانس نمرات اضطراب فراگیر را تبیین میکند. بنابراین عملکرد خانواده و نحوهی ارتباط والدین با فرزندان میتواند در بروز اختلالات اضطرابی در نوجوانان نقش داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد خانواده، سبکهای فرزندپروری، اضطراب فراگیر، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
Prediction of generalized anxiety based on parenting styles and family functioning in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to predict generalized anxiety based on parenting styles and family functioning in adolescents. The research method was a descriptive correlation. The statistical population of the research included all teenagers aged 15 to 18 in Shiraz city in 1402. The statistical sample size was estimated to be 384 people and these people were selected by the available method. Research measurement tools include the Generalized Anxiety Disorder Questionnaire-4th Edition (IV-GADQ, Newman et al., 2002), Alabama Parenting Questionnaire (APQ, Shelton et al., 1996), and McMaster Family Functioning Questionnaire (FAD, Epstein et al., 1983). The data was analyzed using the multiple regression analysis method. The results showed that the components of problem-solving (p=0.001), communication (p=0.001), emotional reactions (p=0.003), and logical authority parenting style (p=0.001) were negative and significant. Authoritarian parenting styles (p=0.001) and permissive parenting styles (p=0.008) can positively and significantly predict adolescent anxiety. Other results indicated that parenting styles and family functioning explain a total of 33% of the variance of generalized anxiety scores. Therefore, the functioning of the family and the way parents communicate with their children can play a role in the occurrence of anxiety disorders in adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family functioning, Parenting styles, Generalized anxiety, Adolescents.
نویسندگان مقاله
کوثر تقیزاده | Kosar Taghizadeh
MA. Student of Psychology, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
سعیده حیدریپور | Saeideh Heidaripour
MA. Student of Psychology, Department of Psychology, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.
امیرحسین هوشمندخیاط | Amir Hosein HooshmandKhayat
Bachelor Student of Psychology, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
دانشجوی کارشناسی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10313-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات