این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
زبان شناسی و گویشهای خراسان
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش آگاهی واجی بر عملکرد حیطه مفاهیم ریاضی دانشآموزان دختر پایه دوم دبستان
چکیده فارسی مقاله
حوزه مفاهیم ریاضی که مشتمل بر شمارش، مقایسه و ارزش مکانی اعداد است یکی از بنیادیترین حوزههاست که تأثیرات بسیاری در زندگی روزمره فرد دارد. فرد ممکن است برای حل یک مسأله ریاضی راهبرد شمارش را به کار ببرد که سیستم واجی را درگیر میکند چون در روند شمردن باید نمودهای واجی کلمات عددی را بازیابی کند که این از طریق حافظه کاری واجی امکانپذیر است. لذا در این پژوهش سعی بر آن است تا به بررسی تأثیر آموزش آگاهی واجی بر عملکرد حوزه مفاهیم ریاضی دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی پرداخته شود.
بر همین اساس پژوهش حاضر که از نوع آزمایشی و کاربردی است بر روی تعداد 140 نفر دانشآموز دختر پایه دوم دبستان شهر قوچان در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. از این میان تعداد 70 نفر بهعنوان گروه گواه و 70 نفر بهعنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 35-30 دقیقهای در معرض آموزش آگاهی واجی قرار گرفتند. از هر دو گروه هم در حوزه آگاهی واجی و هم در حوزه مفاهیم ریاضی پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت آگاهی واجی بر افزایش نمره آزمون ریاضی (حوزه مفاهیم) در دانشآموزان دختر پایه دوم دبستان تأثیر معنیداری دارد. بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر همراستا با نتایج سایر پژوهشهای انجام شده در این زمینه است. اما جنبه تفاوت این پژوهش با سایر پژوهشها، تقسیمبندی مهارت آگاهی واجی بر مبنای سن و در نظر گرفتن حوزههای مختلف برای آزمون ریاضی بود که در این پژوهش صرفا به حوزه مفاهیم پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی واجی، حوزه مفاهیم ریاضی، دانشآموز پایه دوم دبستان،
عنوان انگلیسی
Studying the Effect of Phonological Awareness Training on the Performance of Second Grade Female Elementary School Students in the Area of Mathematical Concepts
چکیده انگلیسی مقاله
Mathematical concepts including counting, comparing and the spatial value of numbers is one of the most fundamental fields that has many effects on individuals’ life. In the process of counting, the child must retrieve the phonetic representations of numerical words. This is possible through phonological working memory. In this research, the authors are trying to study the effect of phonemic awareness training on the performance of female students in the second grade of elementary school in the area of mathematical concepts.
So the present study was done on 140 second grade female students of Quchan elementary school in the academic year of 1401-1402. 70 students were selected as the control group and 70 students were selected as the experimental group. The experimental group was exposed to phonological awareness training during 10 sessions of 30-35 minutes. A pre-test and a post-test were conducted from both groups both in the phonological awareness and mathematical concepts. The results showed that teaching phonological awareness skills in mathematical concepts has a significant effect on female students in the second grade of elementary school. Thus the results of the present study are in line with the results of other studies conducted in this field. But the different aspect of this research was the dividing of phonemic awareness skill based on age and just considering the field of mathematical concepts specifically. In this research, only the field of concepts has been discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آگاهی واجی, حوزه مفاهیم ریاضی, دانشآموز پایه دوم دبستان
نویسندگان مقاله
اعظم استاجی |
دانشیار گروه تخصصی زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مشهد، ایران
الهام ضیایی |
دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی
عطیه کامیابی گل |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlkd.um.ac.ir/article_44875_eded790a59954e6d06765f73ebb4e0ed.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات