این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سوخت و احتراق، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی بررسی تجربی تاثیرات متقابل بیواتانول، استون و ان-بوتانول به عنوان افزودنی سوخت بنزین بر عملکرد، آلایندگی یک موتور اشتعال جرقه ای
چکیده فارسی مقاله هدف کلی از این تحقیق دستیابی به ترکیب سوخت مناسب حاوی بیواتانول، بنزین، استون و ان-بوتانول در راستای افزایش عملکرد موتور و کاهش آلاینده‌های موتور و هزینه تولید انرژی است. در این تحقیق به منظور ارزیابی تأثیر نمونه سوخت‌ها، موتور تک سیلندر با یک ژنراتور 5 کیلووات ساعت کوپل شد. برای تحت بار قرار دادن موتور از یک مقاومت متغییر نوع TDGC2-5kVA و یک هیتر یک کیلووات ساعت استفاده شد. با اندازه‌گیری توان موتور مقدار آمپر و ولتاژ برق اندازه‌گیری شد. لازم به ذکر است آزمون موتور در بار کامل (بار 100 درصد) و دور ثابت 1500 دور در دقیقه به عنوان دور نامی موتور انجام گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، افزودن ان بوتانول از 2 تا 5 درصد به طور نسبی موجب کاهش و از 5 تا 7 درصد موجب افزایش نسبی توان ترمزی شد. کمترین میزان توان ترمزی در محدوده افزودنی‌های تلفیقی بیواتانول و ان بوتانول فاقد استون به‌دست آمد. بالاترین میزان توان ترمزی در بالاترین درصد تلفیق افزودنی‌های ان بوتانول، استون و بیواتانول در نمونه سوخت بنزین به دست آمد. در این بازه، بازده حرارتی نیز نسبت به نمونه سوخت شاهد بالاتر و مصرف سوخت ویژه ترمزی نیز نسبت به نمونه سوخت شاهد کمتر بود. بالاترین میزان انتشار مونوکسید نیتروژن به طور نسبی در نمونه سوخت‌های حاوی افزودنی‌های تلفیقی بیواتانول و ان-بوتانول بود. کمترین میزان انتشار مونوکسید نیتروژن در نمونه سوخت‌های حاوی تلفیق بیواتانول و استون رخ داد. با افزودن ان بوتانول به نمونه‌های سوخت، میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن افزایش یافت. نتایج همچنین نشان داد که اثرات این افزودنی‌ها می‌تواند به شدت به طراحی موتور، شرایط عملیاتی و نسبت‌های ترکیب خاص مورد استفاده وابسته باشد. این تحقیق راه را برای چندین جهت تحقیقاتی آینده در زمینه افزودنی‌های سوخت جایگزین و موتورهای اشتعال جرقه‌ای هموار می‌ می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افزودنی‌های سوخت،بیواتانول،موتور اشتعال جرقه ای،ان-بوتانول،استون،

عنوان انگلیسی Experimental Investigating the mutual effects of bioethanol, acetone and n-butanol as gasoline fuel additives on the performance and emissions of a spark ignition engine
چکیده انگلیسی مقاله The general goal of this research is to find the right fuel composition containing bioethanol, gasoline, acetone and n-butanol in order to increase engine performance and reduce engine pollutants and energy production costs. In this research, in order to use sample fuels, a single cylinder engine was coupled with a 5kWh generator. A TDGC2-5kVA type variable resistor and a 1kW heater were used to load the motor. By measuring the power of the motor, the amperage and voltage of the electricity were measured. It should be noted that the engine test was performed at full load (100% load) and a fixed speed of 1500 rpm as the rated speed of the engine. Based on the obtained results, adding n-butanol from 2 to 5% caused a relative decrease and from 5 to 7% caused a relative increase in braking power. The lowest amount of braking power was obtained in the range of combined additives of bioethanol and n-butanol without acetone. The highest amount of braking power was obtained in the highest percentage of n-butanol, acetone and bioethanol additives in the gasoline fuel sample. In this interval, the thermal efficiency was also higher than the control fuel sample and the special braking fuel consumption was also lower than the control fuel sample. The highest amount of nitrogen monoxide emission was relatively in the sample of fuels containing combined additives of bioethanol and n-butanol. The lowest amount of nitrogen monoxide emission occurred in the fuel sample containing the combination of bioethanol and acetone. By adding n-butanol to fuel samples, the emission of nitrogen oxides increased. The results also showed that the effects of these additives can be highly dependent on engine design, operating conditions, and the specific blend ratios used. This research paves the way for several future research directions in the field of alternative fuel additives and spark ignition engines.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله افزودنی‌های سوخت,بیواتانول,موتور اشتعال جرقه ای,ان-بوتانول,استون

نویسندگان مقاله هادی غائبی |
دانشگاه محقق اردبیلی

سینا فیض اله زاده اردبیلی |
گروه بیوسیستم، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

حسین بابازاده |
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی https://www.jfnc.ir/article_197163_0f2b91c79e75dfb5eceb0afc4acc9b7e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات