این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۰۹-۳۲۸
عنوان فارسی
زنان و گرایش به مد
چکیده فارسی مقاله
حرکت به سوی مدرنیته در کنار بروز تحولاتی همچون جهانیشدن فرهنگ و رشد فرهنگ مصرفی، گرایش به مد و نظارت مستمر بر ویژگیهای ظاهری و مرئی بدن را به پدیدۀ مسری و همهگیر جوامع معاصر مبدل کرده است. افراد مدرن امروزی با استفادۀ خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش برمیسازند و همزمان پیامهایی دربارۀ کیستی و هویت خود به دیگران ارسال میکنند. تحقیق حاضر با تکیه بر الگوی پوشش و بررسی نگرش زنان راجع به مد میکوشد شرح و تفسیری از زمینهها و انگیزهها و دلایل گرایش زنان به استفاده از لباسهای مد به دست دهد و به شناسایی تیپولوژی آنان بپردازد. تحقیق با روش کیفی و استفاده از تکنیک مصاحبۀ نیمهساختیافته انجام شده است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها بازگوی تیپهای سهگانهای است که هریک با داشتن ویژگیهای متفاوت از یکدیگر تفکیک میشوند؛ گرچه در مواردی با یکدیگر همپوشی نیز دارند. نتایج نشان میدهد که گرایش فزایندۀ زنان به استفاده از پوشاک و البسۀ مد روز بیش از هرچیز با لحاظکردن رابطۀ دیالکتیکی میان عاملیت و ساختار و در چرخۀ عوامل ذهنی و عینی قابل فهم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Women and fashionism
چکیده انگلیسی مقاله
The move toward modernism along with the cultural globalization and the rise of consumer culture makes fashionism and also permanent surveillance and focusing on the visible characteristics of the body a common phenomenon in contemporary societies.Nowadays, modern people with the use of fashionable things and through paying extreme attention to cloth and appearance construct personal images of themselves and also send messages about their identities to others. The present research focusing on styles of clothing and women's attitudes toward fashion aims to explain causes and motivations leads women to use fashionable clothes and also attempts to identify their typology. The research method is qualitative and its data has been collected by semi-structured interviews. The results of data analysis display three distinct types of women's clothing, each of which has different characteristics. Of course, this division does not mean exact bordering, and one have mutual relationship. The findings show that women's increased tendency for using fashionable clothes should be assessed mostly in relation to both subjective and objective factors as well as the dialectic relationship of agency and structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد بخارایی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
ملکه رفیعی |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_60053_0b5f7b4c09949071b40c84403ff9020c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-315378.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات