این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۴، شماره ۲۳۳، صفحات ۱۸۲-۱۹۰

عنوان فارسی طراحی پورتفولیو بر مبنای یادگیری مسئله محور برای دوره کارآموزی کارشناسی ارشد سلامت سالمندی و اجرا و ارزیابی آن با توجه به سطح رضایت دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با عنایت به تجربه محققان از سردرگمی و نارضایتی دانشجویان از چگونگی آموزش و پیشرفت فراگیر در کارآموزی در عرصه دوره کارشناسی ارشد و نبود معیار ارزشیابی و یک کار پوشه مبتنی بر اهداف آموزشی مطابق با کوریکولوم رشته سلامت سالمندی با توجه به جدید بودن رشته و همین‌طور فاصله گرفتن از روش آموزش سنتی و رفتن به سوی استفاده بهینه از فرهنگ ارزشیابی توسعه یافته، مطالعه حاضر با هدف طراحی پورتفولیو بر مبنای یادگیری مسئله محور برای دوره کارآموزی کارشناسی ارشد سلامت سالمندی و اجرا و ارزیابی آن با توجه به سطح رضایت دانشجویان بود.
مواد و روشها: این مطالعه کمی از نوع نیمه تجربی بود. مراحل انجام پژوهش به ترتیب شامل طراحی، اجرا و ارزیابی سطح رضایت دانشجویان از پورتفولیو و مقایسه آن با روش سنتی بود. بدین صورت که پس از طراحی و تدوین پورتفولیو به روش مسئله محور، در مرحله اجرای برنامه کارآموزی، کلیه دانشجویان حاضر در واحد کارآموزی در عرصه سلامت سالمندی که ده نفر بودند به طور تصادفی به دو گروه کنترل (پنج نفر) و آزمون (پنج نفر) تقسیم شدند و در طی 12 هفته دوره کارآموزی را به روش سنتی (گروه کنترل) و روش پورتفولیو (گروه آزمون) گذراندند و در انتها از آنان به روش سنتی (گروه کنترل) و الگوی ارزشیابی کرک پاتریک (گروه آزمون) ارزشیابی به عمل آمد و نمرات کارآموزی برای دانشجویان هر گروه اعلام شد. در مرحله سوم برای سنجش سطح رضایتمندی دانشجویان از دو روش مذکور از پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات جمعیت شناختی (سن، جنس، معدل ترم قبل و وضعیت تاهل) و سوالات مرتبط با سطح رضایت دانشجویان استفاده شد. دادههای پژوهش پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار  SPSS-26شدند و آزمون‌های آماری تی مستقل و آزمون دقیق فیشر با توجه به نرمال بودن دادهها برای مقایسه سطح رضایتمندی دو گروه مورد استفاده قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین (انحراف معیار) سنی گروههای کنترل و آزمون به ترتیب (8/56) 35/4و (8/08) 33/6 سال بود. نتایج مقایسه دو گروه از نظر میانگین سنی و معدل و همین طور فراوانی جنسیت و وضعیت تاهل نشان داد که هیچ اختلاف معناداری بین دو گروه وجود نداشت. میانگین(انحرافمعیار) رضایتمندی کلی نمونههای گروه کنترل (8/1) 26/8 و گروه آزمون (2/28) 35/8 بهدست آمد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که اختلاف معنیداری بین میانگین رضایتمندی کلی دو گروه وجود دارد (0/05P، 2/38t=).
استنتاج: نتایج مطالعه حاضر نشان داد دانشجویان کارشناسی ارشد سلامت سالمندی، میزان رضایتمندی بیشتری از روش پورتفولیو در مقایسه با روش سنتی برای دوره کارآموزی خود داشتند. علاوه بر این سطح انگیزه دانشجویان برای یادگیری در روش پورتفولیو بیشتر بود و دانشجویان فاصله کمتری را بین مباحث تئوری و تجربیات بالینی احساس میکردند. از این جهت پیشنهاد میشود که استفاده از روش پورتفولیو برای دوره کارآموزی رشته سلامت سالمندی و سایر رشتههای علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. مطالعه حاضر برای اولین بار روی دانشجویان سلامت سالمندی انجام شد و علاوه براین حجم نمونه کم نیز از محدودیتهای این پژوهش بود، بنابراین پیشنهاد میشود این مطالعه در سطح وسیعتر روی دانشجویان دانشگاه های مختلف در سراسر کشور انجام پذیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پورتفلیو، سلامت سالمندی، رضایت مندی دانشجویان، کارآموزی، یادگیری مسئله محور

عنوان انگلیسی Design of the portfolio Based on Problem-Based Learning for the geriatric health master's internship Program and its Evaluation Considering Student Satisfaction Levels
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Students often express confusion and dissatisfaction with the current internship structure for their master's degree in geriatric health. They feel the lack of clear evaluation criteria and a portfolio system to track their progress. Additionally, the field is relatively new, and traditional teaching methods may not be optimal. This study aimed to design and implement a portfolio based on problem-based learning (PBL) for the geriatric health master's internship program. We also evaluated student satisfaction with this approach.
Materials and methods: This semi-experimental quantitative study was conducted in 2024. The stages of conducting the research included designing, implementing, and evaluating the level of satisfaction of students from the portfolio and comparing it with the traditional method. In this way, after designing and compiling the portfolio in problem-based learning, during the implementation phase of the internship program, all the students in the internship unit in the field of elderly health, who were ten people, were randomly divided into two groups: control (five people) and test (five people) were divided and during 12 weeks they passed the training course using the traditional method (control group) and the portfolio method (test group) It was implemented and the internship scores were announced for the students of each group. In the third step, to measure the level of satisfaction of students, the two mentioned methods of a two-part questionnaire including demographic information and questions related to the level of satisfaction of students were used. After collecting the research data, they were entered into SPSS-26 software, and independent t-tests and Fisher's exact test were used to compare the level of satisfaction of the two groups due to the normality of the data.
Results: The average age (standard deviation) of the control and test groups was 35.4 (8.56) and 33.6 (8.08) years, respectively. There were no significant differences between the groups in terms of age, grade point average, gender distribution, or marital status. The mean (standard deviation) of overall satisfaction scores for the control and test groups was 26.8 (8.1) and 35.8 (2.28), respectively. The independent t-test revealed a statistically significant difference in overall satisfaction between the two groups (t=2.38, p ≤ 0.05).
Conclusion: This study suggests that geriatric health master's students find the PBL portfolio method more satisfying than the traditional internship approach. Students in the PBL group reported higher motivation and felt a stronger connection between theoretical knowledge and clinical practice. Therefore, incorporating the PBL portfolio method into geriatric health and other medical science internship programs is recommended. Notably, this is the first study to explore this method with geriatric health students. A limitation is the small sample size. Future research should involve a larger and more diverse student population across multiple universities.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله portfolio, geriatric health, student satisfaction, internship, problem-based learning

نویسندگان مقاله عبدالحکیم جوربنیان | Abdolhakim Jorbonyan
Assistant Professor, Department of Geriatric Health, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه سلامت سالمندی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حسین مطلبی | Hossein Matlabi
Professor, Department of Geriatric Health, Faculty of Health Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
استاد، گروه سلامت سالمندی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

وحیده رضا پور | Vahideh Rezapour
MSc in Geriatrics Health, Department of Geriatric Health, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
کارشناسی ارشد سلامت سالمندی، گروه سلامت سالمندی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

شهاب پاپی | Shahab Papi
Assistant Professor, Department of Geriatric Health, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه سلامت سالمندی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-15714-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات