این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۴، شماره ۲۳۳، صفحات ۲۶۱-۲۷۵
عنوان فارسی
رابطه بین آلودگی هوا و خاک و مهارت های شناختی مرتبط با مغز کودکان در محدوده سنی ۴ تا ۱۲ سال: مروری سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
آلودگی محیط زیست یکی از علل اصلی افزایش اختلالات شناختی- عصبی است. تمامی آلایندهها، اعم از زیست تخریب پذیر و زیست تخریب ناپذیر، به مسائل مختلف عصبی، از جمله اختلالات شناختی کمک میکنند و زندگی انسان، خصوصاً در مراحل اول رشد را تحت تأثیر قرار میدهند. با توجه به نگرانی فزاینده در مورد تأثیری که آلایندههای هوا ممکن است بر یادگیری و رشد عصبی کودکان داشته باشند، این مطالعه با هدف، تعیین رابطه بین قرار گرفتن در معرض آلودگی و مهارتهای رشد عصبی در کودکان، در مراحل اولیه آموزش و تحصیل، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
مطالعه مروری سامانمند حاضر، مطابق با استانداردهای بین المللی و طبق چک لیست
PRISMA
انجام شد. مقالات انگلیسی زبان، از پایگاههای اطلاعاتی
Pubmed
،
Scopus
،
Web of Science
،
Science Direct
و
Google Scholar
تا
سپتامبر 2023 جستجو شدند. مقالات واجد شرایط با خواندن عناوین و چکیدهها توسط محق
ی
ق غربالگری شدهاند. سپس، متن کامل
مقالات مرتبط، ارزیابی و مغایرتها، قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، بر طرف گردید. مطالعات بررسی شده در این پژوهش شامل آلودگی هوا و خاک،
یکی از اختلالات شناختی و یادگیری مانند توجه، حافظه، هوش، تفکر، رشد عصبی و ...، پیش دبستان و دبستان
بود. در پژوهش حاضر، مقالات به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و پژوهشهایی که دامنه مطالعاتی آن در محدوده
سنی پیش دبستان و دبستان نبوده است، مانند مقالات مربوط به آلودگی هوا در دوران جنینی بوده و یا کودکان محدوده سنی بالای
12 سال، از حیطه بررسی و مطالعه خارج گردید. مقالاتی که هم زمان شامل کودکان در محدوده سنی مطالعه و خارج از آن بود،
فقط گروههای سنی مورد نظر بررسی شدند و از مقالات مروری نیز برای پیدا کردن مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شد.
یافته
ها:
استراتژی جستجو در مجموع منجر به شناسایی 528 مطالعه مرتبط با موضوع مقاله شد که براساس غربالگری معیارهای ورود و خروج، در نهایت 37 مقاله متناسب با اهداف این پژوهش انتخاب شد.
نتایج بیانگر ناهمگونی گستردهای در ابزارهای بررسی عصب روانشناختی، مناطق جغرافیایی و حجم نمونهها ثبت شده بود.
همچنین، بسیاری از یافتهها اثرات مخرب قابل توجهی از آلایندههای هوا بر روی عملکردهای شناختی و تواناییهای حسی- حرکتی (تفاوت قابل توجهی را از نظر حجم
ماده سفید مغز و تواناییهای حرکتی کودکان
در معرض آلودگی گزارش شد، که نشان میدهد زندگی در یک منطقه آلوده عامل
خطری برای اختلال در عملکردهای حسی- حرکتی است)، افزایش خطر
ADHD
، کاهش هوش و عملکرد فکری، کاهش حافظه،
کاهش توجه، و کاهش قدرت یادگیری و ادراک را گزارش کردند که اغلب آنها اثرات چندین آلاینده را در تغییرات شناختی
کودکان در مرحله پیش دبستانی و دبستان بررسی کردند.
در دو مورد از مقالات بررسی شده در این پژوهش، ارتباط بر اساس جنسیت تحلیل شده است. در این مطالعات، پسران از نظر حافظه فعال، در معرض خطرات شناختی بیش
تری بودند. هم
چنین، در ارزیابی کیفیت مقالات، امتیاز بیش تر مقالات 15 به بالا بود که نشان
دهنده وضعیت مطلوب اکثر مقالات انتخاب شده است.
استنتاج:
قرار گرفتن در معرض
آلودگی با مشکلاتی در مهارتهای شناختی، به ویژه در مورد عملکردهای عقلانی، توجه، یادگیری، درک و مهارتهای حافظه همراه است. با این وجود، ارتباط آلودگی با مهارتهای رشد عصبی خاص در کودکان پیش دبستان و دبستان به طور واضح مشخص نیست و به تحقیقات بیش تری نیاز دارد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آلودگی هوا، آلودگی خاک، مهارتهای شناختی، یادگیری، کودکان
عنوان انگلیسی
Relationship between Air and Soil Pollution and Cognitive Skills Related to the Brain of Children in the Age Range of 4 to 12 Years: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Environmental pollution, is one of the main causes of increasing cognitive-
neurological disorders. All pollutants, whether biodegradable or non-biodegradable, contribute to various neurological
issues, including cognitive disorders, and affect human life, particularly in the early stages of development. Given the growing concern about the impact that air pollutants may have on children's learning and neural development, the current research aims to determine the relationship between exposure to pollution and neural development skills in children, in the early stages of education and schooling.
Materials and methods:
The present systematic review was conducted following international standards and according to the PRISMA checklist. English-language articles were searched from PubMed, Scopus, and Web of Science, Science Direct, and Google Scholar databases until September 2023. Eligible articles were screened by reading titles and abstracts by the researcher. Then, the full text of relevant articles was evaluated, and discrepancies were resolved before making the final decision. The studies reviewed in this research included air and soil pollution, one of the cognitive and learning disorders such as attention, memory, intelligence, thinking, neural development, etc., preschool, and elementary school. In the present study, articles were fully reviewed, and research
that did not fall within the age range of preschool and elementary school was excluded from the review; such as articles
related to air pollution during the fetal period or children over the age of 12 years. Articles that simultaneously included children within and outside the age range of the study were only reviewed for the relevant age groups, and review articles were also used to find studies related to the research topic.
Results:
The search strategy resulted in the identification of 528 studies related to the article’s topic. Based on the screening of inclusion and exclusion criteria, eventually 37 articles were selected that matched the objectives of this research. The results indicated a wide heterogeneity in neuropsychological assessment tools, geographical regions, and sample sizes recorded. Also, many findings reported significant detrimental effects of air pollutants on cognitive functions and sensory-motor abilities (reported a significant difference in terms of brain white matter volume and motor abilities among children exposed to pollution, indicating that living in a polluted area is a risk factor for disruption in sensory-motor functions), increased risk of ADHD, reduced intelligence and cognitive performance, reduced memory, reduced attention; and reduced learning power and perception, most of which examined the effects of several pollutants on cognitive changes in children in preschool and elementary stages. In two of the articles reviewed in this research, the relationship was analyzed based on gender. In these studies, boys were at greater risk in terms of active memory. Also, in the quality assessment of articles, most articles scored 15 or higher, indicating the desirable status of most of the selected articles.
Conclusion:
The
exposure to pollution with problems in cognitive skills; it is particularly associated with intellectual
functions, attention, learning, comprehension, and memory skills. However, the association of pollution with specific neurodevelopmental skills in preschool and elementary school children is less clear and requires more research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Air pollution, soil pollution, cognitive skills, learning, children
نویسندگان مقاله
فیروزه علویان | Firoozeh Alavian
Associate Professor, Department of Biology Education, Farhangian University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه علوم پایه، زیستشناسی، دانشگاه، فرهنگیان تهران، ایران
سعیده افضلی |
PhD in Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
دکترای علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17189-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آسیب شناسی(پاتولوژی)
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات