این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر یادگیری مبتنی بر تیم بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش و یادگیری مبتنی بر تیم (Team Based Learning) ، نوعی از روش یادگیری مشارکتی است که هدف آن ایجاد یک محیط یادگیری فعال است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه، یک مطالعه نیمه تجربی (مداخلهای از نوع قبل و بعد) بوده که در آن به بررسی میزان تاثیر روش آموزشی یادگیری مبتنی برتیم بر تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری در درس علوم تغذیه پرداخته و اثر آن با تاثیر روش سخنرانی بر میزان تفکر انتقادی مقایسه شده است. جمعیت مورد مطالعه دانشجویان پرستاری ورودی93-1392(مهروبهمنماه) دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد. که با روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون-گلیزر (1) در دو گروه به صورت قبل و بعد از مداخله ، 40 نفر گروه مداخله و40 نفر گروه شاهد بررسی شد. میزان آموختههای دانشجویان در درس علوم تغذیه با استفاده از یک پرسشنامه آزمون چندگزینهای و پاسخ کوتاه) برگرفته از ترجمه کتاب Nutrition Essentials for Nursing Practice ) اندازهگیری شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با آزمونهای آماری T مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، مجذور تی، Signed Ranks،Paired Samples T Test ارزیابی و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج: : محدوده سنی نمونهها 36-19 سال بامیانگین سنی 74/21، میانگین معدل 22/16 و همچنین 56% را زنان و 44% نمونه را مردان تشکیل داده اند.آموزش به شیوه سخنرانی اثر معنیداری بر تفکر انتقادی و نیز هر یک از ابعاد آن در پایان مطالعه نداشت. این در حالی بود که که استفاده از آموزش به روشTBL ، سبب افزایش معنیدار میانگین نمرات تفکر انتقادی و ابعاد آن پس از آزمون در گروه مداخله نسبت به پیشآزمون شده است. TBL منجر به بهبود تفکر انتقادی، استنباط، شناسایی مفروضات، استنتاج، تعبیر و تفسیر، و ارزشیابی استدلال منطقی گشته بود. همچنین اختلاف بین دو شیوه آموزشی از نظر اثرگذاری بر تفکر انتقادی و زیر ابعاد آن از نظر آماری معنیدار بود. نتیجهگیری: مشخص شد که شیوه آموزشی یادگیری مبتنی برتیم در مقایسه با آموزش به روش سنتی (سخنرانی) دارای اثر ارتقاء معنیدار بر تفکر انتقادی دانشجویان میباشد. که این موضوع میتواند موجب باز خورد مثبت از جانب مدرس و دانشجوگردد. آموزش و یادگیری مبتنی بر تیم (Team Based Learning) ، نوعی از روش یادگیری مشارکتی است که هدف آن ایجاد یک محیط یادگیری فعال است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of team-based training on Iran University of Medical Sciences nursing students' critical thinking in 1393
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Team-based learning (TBL), a form of cooperative learning which aims to create an active learning environment. This training enhances the skills of individual accountability and teamwork, group interaction and motivation of participating in group discussions to follow. Therefore, this study aimed to investigate the effect of team-based learning (TBL) on nursing students' critical thinking is done at the University of Medical Sciences. Where the traditional way of learning and lecture group and team learning are evaluated. Methods: This study is a quasi-experimental (before and after intervention) in which to determine the effects Team based learning on undergraduate nursing students' critical thinking in science class lecture on nutrition and its effect with the effect of critical thinking compared. Nursing students study population Input 1392-93 (Tooling February) Iran University of Medical Sciences. With simple random sampling were assigned to two experimental and control groups. Critical thinking using critical thinking questionnaire Watson- Glaser (1). In both groups before and after treatment, 40 cases and 40 controls were studied. The rate of students learning about nutrition science class using a multiple choice and short-answer test questionnaire) derived from book translations Nutrition Essentials for Nursing Practice Susan G. Dudek (measured. The data from the questionnaires with statistical tests T-test, ANOVA, t test, Signed Ranks, Paired Samples T test was evaluated and analyzed. Result: The results showed that the age range of 19-36 years with an average age of 21/74, the average score of 16/22 and 56% women and 44% of the sample were men. Education Methods significant effect on critical thinking as well as each dimension was at the end of the study (P>0/05).TBL resulting in improved critical thinking,understanding, identify assumptions, inferences, interpretation, and evaluation of logical reasoning had been (in all cases, P< 0/001). The difference between the two educational practices affecting critical thinking (P< 0/001) and the dimensions are statistically significant (inferred P=0/01, identify assumptions, inferences, interpretation, logical reasoning and evaluation P< 0/001). Conclusion:In this study, it was found that educational practices team based learning compared to traditional teaching methods (lectures) has a significant effect on improving students' critical thinking is. That this can lead to positive feedback from the instructor and student.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هاجر کرمی آق قلعه | hajar karami agh ghaleh
graduate student, faculty of medicine university of medical sciences, department of medical sciences, tehran, iran.
بزرگراه همت - دانشگاه علوم پزشکی ایران - معاونت دانشجوئی ، فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
جلیل کوهپایه زاده اصفهانی | jalil kouhpayeh zadeh esfahani
associate professor, faculty of medicine university of medical sciences, department of social medicine, tehran, iran.
بزرگراه همت - دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی cerms ، دانشگاه علوم پزشکی ساوه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
شیما جزایری | shima jazayeri
assistant professor, school of public health, tehran university of medical sciences, health sciences and nursing, tehran, iran.
بزرگراه همت - دانشگاه علوم پزشکی ایران - دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ساوه (Saveh university of medical sciences)
ناهید آریاییان | nahid aryaeian
assistant professor, school of public health, tehran university of medical sciences, health sciences and nursing, tehran, iran
بزرگراه همت - دانشگاه علوم پزشکی ایران - دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-691-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات