این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نگرش دانشجویان علوم پزشکی گیلان درخصوص شرح وظایف اساتید مشاوره تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: راهنمایی تحصیلی دانشجویان امری ضروری و موثر بر روند آموزشی آنها و کیفیت کلی آموزش دانشگاه به شمار می رود، و استاد راهنما رسالت خطیری در رشد حرفه ای دانشجویان دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان درخصوص وظایف اساتید مشاور در راهنمایی تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی است که در سال تحصیلی92 -1391 انجام گرفت. حجم نمونه، 280 نفر از دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری شده است. نگرش دانشجویان در ارتباط با این شرح وظایف درپنج حیطه آموزشی – پژوهشی – رفاهی - فرهنگی – وسایرنقش های متفرقه بررسی و به کمک نرم افزار 16 SPSS با تستهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل گردید. نتایج: سن متوسط واحدهای مورد پژوهش 4/3± 1/22 ، تعداد 220نفر زن (6/78%) و تعداد 247(2/88%) مجرد بودند بین میانگین نظرات واحدهای مورد پژوهش درخصوص وظایف استاد مشاوره تحصیلی اختلاف معنی داری وجود داشت (P< 0.05)، بطوریکه دانشجویان با وظایف فرهنگی استاد مشاوره کمترین و با انجام شرح وظایف در حیطه های آموزشی وپژوهشی استاد مشاور بیشترین موافقت را داشتند . نتیجه‌گیری: تاکید بر محتوی و اجرای مشاوره، آموزش شرح وظایف اساتید مشاوره تحصیلی، برنامه ریزی مدون جلسات در طول سال تحصیلی، ونیز پیگیری موضوعات ارجاعی جلسات مشاوره تا حصول نتیجه کامل ورفع دغدغه خاطر دانشجویان در زمان تحصیل ضروری بنظر می رسد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاوره تحصیلی، نگرش، دانشجویان علوم پزشکی، گیلان

عنوان انگلیسی Attitude of medical bachelor students toward faculty’s educational counseling duties
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Educational counseling is the part of faculties’ essential duties. It has so many positive effects on educational process . Therefore, this study was designed to examine the attitude of medical bachelor students toward the faculty’s educational counseling duties. Methods:In this descriptive, cross-sectional study, in 1391-92, 280 undergraduate students of Guilan University of Medical Sciences were randomly selected. Information collected through the self-report questionnaire that was designed according the last version of health ministry consultant-regulation. The overall reliability of questionnaire was calculated 0/7 in a pilot study. This questionnaire has 40 attitude statements regarding faculty’s educational counseling duties in five areas; Educational - Research – Facilities- Cultural – and other roles. The gathered data was analyzed by SPSS software 16, using t-test and one way ANOVA. Result: The mean age of subjects was 22/1 ±3/4, 220were women (78/6%). Among all tasks of academic counseling, most of students (95%) had agreed and extremely agreed with educational and research duties of faculty members . There was a significant difference between the attitude of subjects regarding faculties’ consulting duties (P< 0.05). Students had the lowest agreement with the Cultural duties of advisors. Conclusion: Education of counseling content, best manner implementation and emphasis on importance of educational counseling in professional development are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله educational counseling, attitude, medical students, guilan.

نویسندگان مقاله محمد اسماعیل پور | mohamad esmaeil pour
nursing group, zeinab nursing amp;amp; midwifery school, guilan university of medical science, rasht, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

ایرج نیکوکار | iraj nikou kar
microbiology department, zeinab paramedical school, guilan university of medical science, rasht, iran
گروه میکرب شناسی، دانشکده پیراپزشکی حضرت زینب شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

محمود عابدین زاده | mahmoud abedin zadeh
physiology department, zeinab paramedical school, guilan university of medical science, rasht, iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پیراپزشکی حضرت زینب شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

زهرا بستانی | zahra bostani
midwifery department,shahid beheshti nursing amp;amp; midwifery school, guilan university of medical science, rasht, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-703-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-315500.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات