این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی یادگیری مبتنی بر مورد: مفهوم، مدل‌ها، اثربخشی و چالش‌ها
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مورد دانشجویان را با تجارب متنوعی در کلاس درس از جمله حل مسئله، ساخت دانش با یکدیگر، ارتباط و مشارکت گروهی آماده می­کند. چالشی که در این زمینه در کشور ما احساس می‌شود آگاهی کم و ناکافی اعضای هیات علمی و افراد درگیر در آموزش علوم پزشکی، از مدل‌ها و اثربخشی آن برای استفاده مناسب و گسترده از این روش فعال یادگیری است. هدف این مقاله، مروری بر شواهد مرتبط با مدل‌ها، کاربردها، اثربخشی و چالش‌های روش تدریس مبتنی بر مورد است. روش: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی غیر نظام­مند در بازه زمانی 2005 تا اکتبر 2015 با کلیدواژه‌های case based learning, case based teaching, case method teaching, case based discussion در پایگاه‌ها و مجلات الکترونیکی Google Scholar, Pub Med, ERIC, Willy, ProQuest, Medical Education Online انجام شد. نتایج: در جستجوی منابع 80 مقاله و دو پایان‌نامه یافت شد. پس از حذف مقالات تکراری از نتایج بازیابی شده،64 مقاله مورد بررسی و دسته‌بندی قرار گرفت؛ درنهایت نتایج 20 مقاله مرتبط با موضوع پژوهش، وارد مطالعه شد. تعریف یادگیری مبتنی بر مورد به‌عنوان روشی برای نزدیک کردن محیط آموزشی به محیط واقعی یادگیری، مدل‌های یادگیری مبتنی بر مورد و کاربرد هرکدام بر اساس تحلیل محیط آموزشی، اصول طراحی سناریو و نتایج مطالعات در مورد اثربخشی این روش در آموزش پزشکی، مورد توجه قرار گرفت. نتیجه‌گیری: اگرچه در مورد تعریف یادگیری مبتنی بر مورد توافق نظر وجود ندارد، اگر به اصول زیربنایی آن مانند توجه به کیفیت سناریوهای طراحی ‌شده و انتخاب نوع مدل بر اساس سطح مخاطبان توجه شود، این روش می‌تواند تجربه یادگیری مثبتی برای دانشجویان فراهم سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Case Based Learning: Concept, Models, Effectiveness and Challenges
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Using case based learning (CBL) provides various experiences for students including improvement of problem solving skills, construction of knowledge, and enhancement of communication and cooperation skills. The main challenge here is that faculty members are not aware of case based discussion models as well as its effectiveness. This problem could result to reduce the vast use of this active learning method appropriately. The aim of this study is reviewing the related evidence on models, applications, effectiveness and challenges of cased based teaching method. Method: In this review article, Google Scholar, PubMed, Eric, Willy, ProQuest, Medical Online Journal were searched. The search spam was limited to October 2005 to 2015. Case based learning, case based teaching, case method teaching, and case based discussion were applied as keywords. Result: 80 papers and two dissertations were retrieved. Duplications were eliminated and therefore 64 articles were reviewed and categorized. Finally 20 articles that were related to the topic were entered to the study. The definition of case-based learning as a way to an authentic education, models and applications of case based learning based on analyzing the learning environment, scenario writing tenets and also the effectiveness of CBL were considered in this article. Conclusion: Although there was no consensus on the definition of case-based learning, paying attention to the underlying principles of CBL such as the quality of scenarios and choosing a right type of the models based on level of students’ knowledge, could lead to provide a rich learning experience for students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Case Based Learning, Case Based Teaching, Active learning.

نویسندگان مقاله لیلا نعیمی | leyla naeimi
phd student of medical education, department of medical education, school of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran .
دانشجوی دکترای تخصصی رشته آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ، داﻧﺸﻜﺪه ﭘﺰﺷﻜﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مریم علیزاده | maryam ali zadeh
phd candidate of medical education, department of medical education, school of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی دکترای تخصصی رشته آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ، داﻧﺸﻜﺪه ﭘﺰﺷﻜﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمد شریعتی | mohamad shariati
associate professor of community medicine, department of community medicine, school of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشیار، متخصص پزشکی اجتماعی، گروه پزشکی اجتماعی، داﻧﺸﻜﺪه ﭘﺰﺷﻜﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-706-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات