این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تحقیقات اقتصادی
، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۱-۳۳
عنوان فارسی
علوم شناختی رویکردی برای تبیین رفتار اقتصادی مصرفکننده
چکیده فارسی مقاله
رفتار مصرفکننده از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث در اقتصاد خرد است. در اقتصاد نئوکلاسیک، فرض میشود رفتار انسانها برای رسیدن به هدف، بر عقلانیت محض مبتنیباشد، در حالی که سایمون، مفروضات پارادایم نئوکلاسیکها را نقد کرده و عقلانیت محدود را مطرح میکند. چرا که انسان به دلیل مواجهه با عدم قطعیت و نبود دسترسی به اطلاعات آینده، دارای محدودیتهای شناختی است، به گونهای که نمیتواند بر طبق پیشبینی اقتصاد نئوکلاسیک، عاقلانه و منطقی تصمیم بگیرد، بنابراین بر اساس مطالعات انجام گرفته در این زمینه میتوان گفت که رفتار انسان متأثر از هر دو عامل شهودی و عامل استدلالی است و اینطور نیست که انسان کاملا به صورت عقلانی رفتار میکند. هدف از مقاله این است که رفتار مصرفکننده را از چهار رویکردهای متفاوت اقتصادی، روانشناسی، جامعهشناسی و علوم شناختی بررسی کند. مهمترین دیدگاهی که طی سالیان اخیر توجه زیادی به خود جلب کرده، دیدگاه علوم شناختی است که در زمینهی درک و فهم مغز و ذهن انسان که اطلاعات را دریافت، نگهداری و پردازش میکند، میباشد. تمرکز این علم بر استدلال، ادراک، حافظه، آگاهی، احساسات، توجه، هشیاری، خلاقیت، استفاده از زبان و ارتباط میان آنهاست که برای پی بردن به توانایی مغز و ذهن انسان به کار گرفته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Cognitive economics as a new approach in explaining consumer economic behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
Consumer behavior is the most important issues in microeconomics. In neoclassical economics it is assumed that in order to reach the goals, human behavior is based on absolute rationality. While, Simon criticizes the paradigm assumptions of neoclassic school and introduces the bounded rationality. Since, because of uncertainty and lack of access to enough information, human faces with limited cognitive. So that cannot decide rationally, according to neoclassical economics predictions. So, based on the studies in this field, we can say that human behavior is affected by the intuitional and reasoning factors. The purpose of this paper is to discuss consumer behavior with a different approach and to mention the critics that are posed to neoclassical economics. The purpose of this paper is to discuss the consumer behavior by using four approaches of economics, psychology, social science and cognitive science. The most important approach which, in recent years, absorb a lot of attention, is cognitive science that attempt to percept human brain and mind which receipts, keeps and process the information. This science focuses on reasoning, perception, retention, cognizance, emotions, attention, awareness, creativity and connection between them which are used to understand the ability of the human brain. The purpose of this paper is to illustrate the function of cognitive science in consumers' behavior as an important matter in economics. JEL Classification: B21، D03، D11
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پرویز محمدزاده |
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمدباقر بهشتی | mohammad bagher
استاد گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
اکرم اکبری |
دانشجوی دکترا
نشانی اینترنتی
http://jte.ut.ac.ir/article_59571_ea35a9c5e6a2acf430a53c0191fea271.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-315531.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات