این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۲۱۵-۲۴۳

عنوان فارسی ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین‌المللی با استفاده از مدل جاذبه
چکیده فارسی مقاله با توجه به افزایش شمار گردشگران بین‌المللی و نقش روز افزون صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها، شناسایی عوامل مؤثر در جذب گردشگران بین‌المللی بیش از پیش ضروری جلوه می‌کند. دولت‌ها و بخش خصوصی به‌منظور توسعه، رقابت و بقاء در صنعت گردشگری نیازمند شناسایی عوامل مؤثر و پیش‌بینی تقاضای گردشگری می‌باشند. هدف اصلی این پژوهش به کارگیری تکنیک‌های اقتصاد سنجی پنل دیتا در بررسی عوامل مؤثر در جذب گردشگران بین‌المللی به ایران و تخمین تابع تقاضا با استفاده از مدل جاذبه می‌باشد. متغیر وابسته این پژوهش تعداد گردشگران ورودی به ایران به تفکیک از 53 کشور در سال‌های 2013-2009 و متغیرهای مستقل تولید ناخالص داخلی سرانه، فاصله جغرافیایی، جمعیت، نرخ ارز بر حسب قیمت واقعی سال 2010، تعداد تخت‌های هتل، جاذبه‌های ثبت جهانی و شاخص برند کشور می‌باشند که داده‌های آنها از مراکز اطلاعاتی داخلی و بین‌المللی استخراج و با استفاده نرم‌افزار Eviewsبررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که تمامی متغیرها به جزء جاذبه‌های ثبت جهانی از لحاظ آماری معنادار می‌باشند. متغیر شاخص برند با ضریب 19/18 بیش‌ترین تأثیر را بر تقاضای گردشگری و بعد از آن تعداد تخت‌های هتل با ضریب 89/1 دومین عامل اثرگذار است. متغیر فاصله‌ی جغرافیایی با ضریب 56/2- تنها عامل منفی در جذب گردشگران می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Gravity Model Analysis on Determinants of Tourism Flow to Iran
چکیده انگلیسی مقاله   Due to increasing number of international tourists and the enhancing role of tourism in economies of countries and competing environment, recognizing determinants in attracting international tourists seems very essential than ever before. Public and private sectors need to examine determinants and forecast tourism demand. The primary aim of this study is using econometric techniques to analyzing determinants of attracting international tourists to Iran and estimating tourism demand function by the gravity model and panel data techniques. Our dependent variable is the number of inbound tourists to Iran from countries of origin in 2009-2013. Explanatory variables are Per capita GDP, population of countries of origin, geographical distance, real exchange rate based on 2010 data, and numbers of hotels' bed, UNESCO world heritage sites and the country brand index which their data acquired from national and international authorities and examined in Eviews 7 software. The results estimated by fixed effects shows that national brand index of Iran has the most positive effect on tourism demand (18.19) and hotels' beds stand is the second important factor (1.89). But existing UNESCO heritage sites doesn't have any impact on attracting tourists to Iran. JEL Classification: Z11, Z19, Z30  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن نظری |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده ی مدیریت، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد رحیم اسفیدانی | mohammad rahim
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده ی مدیریت، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشکده ی مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jte.ut.ac.ir/article_59618_9318cad90d6740b60a1a382d69d849d9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-315539.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات