این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۲۲، شماره ۱۲۴، صفحات ۸۹-۱۱۲
عنوان فارسی
شناسایی و ارزیابی ارتباط میان عوامل مؤثر بر صادرات از طریق استفاده از پلتفرمهای دیجیتال در شرکتهای ایرانی
چکیده فارسی مقاله
استفاده از پلتفرمهای دیجیتال در صادرات، راه را برای بسیاری از شرکتها در جهت افزایش سهم صادرات و بینالمللی شدن، هموار کرده است. استفاده از این رویکرد صادراتی در میان شرکتهای ایرانی به دلیل عدم آشنایی کافی شرکتها با تواناییهای بالقوه پلتفرمها و همچنین وجود محدودیتهای تحریمی، تاکنون کمتر موردتوجه قرار گرفته است؛ لذا شناسایی عوامل مهم و تأثیرگذار بر صادرات از طریق پلتفرمهای آنلاین، باتوجهبه شرایط کشور، ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی وروش پژوهش، آمیخته دو روش کیفی و کمی است. در روش کیفی با بهکار بردن روش تحلیل مضمون بر روی پیشینه پژوهش و مصاحبههای هدایت شده و عمیق با مدیران دوازده شرکت صادرکننده ایرانی، عوامل مهم و مؤثر شناسایی و استخراج گردید. در بخش کمی، با طراحی پرسشنامه و انتخاب ده خبره با روش نمونهگیری قضاوتی، با بهکارگیری روش دیمتل، میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری مضامین و همچنین روابط متقابل فی مابین آنها، مشخص گردیدند. نتایج تحلیل پرسشنامهها نشان داد که «لزوم حمایتهای صادراتی همهجانبه دولت» از بیشترین تأثیرگذاری در میان سایر عوامل برخوردار است و این عامل به همراه «محیط اقتصاد کلان کشور»، «زیرساختهای فناورانه و اینترنتی کشور» و «ساختار و منابع سازمانی شرکت» از جمله عوامل علی است. همچنین عامل» خواص مثبت پلتفرمها»، بهعنوان یک عامل تأثیرپذیر، بیشترین تعامل را با سایر عوامل دارد. تحقیق حاضر از لحاظ نظری دارای نوآوری در زمینه شناسایی این عوامل است؛ زیرا عوامل فرا روی این حوزه را بهصورت یکپارچه گردآوری و ارائه نموده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پلتفرمهای دیجیتال / بینالمللی شدن / صادرات / دیجیتالیشدن،
عنوان انگلیسی
Identification and Evaluation of the Relationship between Factors Affecting Exports through the Use of Digital Platforms in Iranian Companies
چکیده انگلیسی مقاله
The use of digital platforms in exports has facilitated the path for many companies to increase their share of exports and internationalize. The adoption of this export-oriented approach among Iranian companies has received less attention so far due to insufficient familiarity with the potential capabilities of platforms and the existence of sanction limitations. Therefore, identifying important and influential factors on exports through online platforms, considering the country's conditions, seems necessary. The present research, in terms of objective, application, and research method, combines both qualitative and quantitative approaches. In the qualitative method, through thematic analysis on the research background and in-depth guided interviews with managers of 12 Iranian exporting companies, important and influential factors were identified and extracted. In the quantitative section, by designing a questionnaire and selecting 10 experts using judgmental sampling method, employing the Delphi method, the level of impact and susceptibility of themes, as well as their mutual relationships, were determined. The results of questionnaire analysis indicated that "the necessity of comprehensive export support from the government" has the highest impact among other factors, and this factor along with "the macroeconomic environment of the country," "technological and internet infrastructures of the country," and "organizational structure and resources of the company" are among the key factors. Additionally, the factor of "positive characteristics of platforms," as an influential factor, has the most interaction with other factors. The present research is theoretically innovative in identifying these factors, as it has collected and presented the factors comprehensively in this area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پلتفرمهای دیجیتال / بینالمللی شدن / صادرات / دیجیتالیشدن
نویسندگان مقاله
حمیدرضا هاشمی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت
امیر ذاکری |
استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت
نشانی اینترنتی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_711294_76a6981db35df44ce97b0f0c9b1b1bdf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات