این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۰، شماره ۷۴، صفحات ۷۱-۱۰۰

عنوان فارسی بازنمایی هویت فرهنگی قومی در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای
چکیده فارسی مقاله با جهانی شدن ارتباطات و گسترش ابزارهای ارتباطی، اقوام به شیوه‌های گوناگون از این رسانه‌ها در راه ایجاد و تثبیت هویت قومی استفاده می‌کنند چنان که هر روزه بر تعداد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای که با محور قومیت فعالیت می‌کنند، افزوده می‌شود و این امر، در آینده نقش انحصاری دولت و رسانه ملی را در زمینه ارتباطات و اطلاع‌رسانی با چالش روبرو خواهد کرد. به این ترتیب، هدف پژوهش حاضر، شناسایی سازوکار‌های بازنمایی هویت فرهنگی قومی در شبکه‌های ماهواره‌ای است که برای دستیابی به این هدف از روش اسنادی و مصاحبه کیفی با هفتاد نفر از کارشناسان حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم‌ ارتباطات استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که شبکه‌های ماهواره‌ای از طریق سازوکار‌های بازنمایی مبتنی بر محور «تمایزات فرهنگی» در شکل دادن و بازتعریف هویت فرهنگی قومی نقش اساسی دارند و این سازوکار‌ها مواجهه مخاطب را با این رسانه‌ها تسهیل می‌کنند. از سوی دیگر، این رسانه‌ها در بازنمایی هویت فرهنگی قومی با چالش‌هایی نیز روبه‌رو هستند که دامنه تأثیرگذاری آنها را محدود می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Representation of Ethnic Culture Identity in Satellite TV
چکیده انگلیسی مقاله With globalization of communications and development of communicative technologies, ethnic groups make use of these media for creating and reinforcing ethnical identity, bringing with it localization. Media industry is increasingly witnessing satellite television channels working on the theme of ethnicity, and this would probably create challenges for IRIB and the government’s monopoly over media in face of communication and information technologies. Using a documentary methodology and qualitative interview with 70 experts working in the fields of social and communications sciences, the present article aims to identify mechanisms of representing ethnic culture identity on satellite TV. Findings indicate that satellite TV channels play an important role in shaping and redefining ethnic culture identity through representational mechanisms based on “cultural distinctions,” and these mechanisms facilitate dealing with audiences. Furthermore, these media, in representing ethnic cultural identity, face certain challenges restricting the scope of their effectiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا رسولی |
دکترای مدیریت، دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

فخرالدین معروفی |
دکترای مدیریت، استادیار دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)

شیرزاد خوانچه سپهر | khancheh sepehr
کارشناس ارشد مدیریت دولتی


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23503_649deb3c13c513bc6fda8f5306a1a081.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315603.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات