این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۰، شماره ۷۳، صفحات ۱۰۵-۱۲۷
عنوان فارسی
بررسی گرایش به مصرف کالاهای خارجی و عوامل مؤثر بر آن با تأکید بر رسانه
چکیده فارسی مقاله
مطالعه حاضر در پی بررسی میزان گرایش به مصرف کالاهای خارجی و عوامل مؤثر بر آن با تأکید بر رسانه است. برای این منظور، متغیرهای مصرف رسانهای، ارزش مادی، رقابت منزلتی، نارضایتی از زندگی و پایبندی دینی به عنوان عوامل اجتماعی و متغیر تناسب نداشتن قیمت کالاهای ایرانی با کیفیت به عنوان عامل اقتصادی مؤثر بر «گرایش به مصرف کالای خارجی» وارد تحلیل شدهاند. مطالعه با روش پیمایشی و با حجم نمونه 358 نفر صورت گرفته است. بر اساس نتایج، مردان و افراد مجرد نسبت به زنان و افراد متأهل گرایش بیشتری به مصرف کالاهای خارجی دارند. همچنین متغیرهای میزان مصرف رسانهای، ارزش مادی، رقابت منزلتی و تناسب نداشتن قیمت کالاهای ایرانی با کیفیت آن، دارای اثر افزایشی بر گرایش به کالاهای خارجی هستند؛ در حالی که متغیرهای پایبندی دینی و نارضایتی از زندگی، اثر منفی و معناداری بر گرایش به کالاهای خارجی میگذارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گرایش، کالای خارجی، مصرف، رسانه،
عنوان انگلیسی
Examining the Roots of Tendency towards Foreign-Made Commodities and Factors Affecting it: a Focus on Media
چکیده انگلیسی مقاله
The present article aims to study reasons behind propensity towards foreign-made goods and factors influencing it with a focus on the role of media in this regard. A range of variables consisting of social factors such as media consumption, material value, status competition, dissatisfaction with life and religious commitment as well as economic factors, like disproportion between Iranian goods’ price and quality were used as factors affecting propensity towards foreign-made commodities. The study was done through a survey with a sample of 358 individuals. According to the findings, men and bachelors versus women and married individuals were more inclined to consume foreign-made goods. Furthermore, such variables as media consumption, material value, status competition, disproportion between Iranian goods’ price and quality had a cumulative effect on tendency towards foreign-made commodities, while religious commitment and dissatisfaction with life had a negative and significant effect on such a predisposition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tendency, Foreign-made Commodity, Consumption, Media
نویسندگان مقاله
معصومه طالبی دلیر |
کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی
حسین اکبری |
استادیار جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23468_ed7975cba3aee81390bbac28a0531908.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315612.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات