این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۰، شماره ۷۳، صفحات ۱۲۹-۱۵۴
عنوان فارسی
تحلیل کارشناسی اخبار سیما به منظور ارائه راهبردهای رقابتی
چکیده فارسی مقاله
مهمترین کارکردی که مبنای تأسیس سازمان رسانههای جمعی است، کارکرد خبری و اطلاعرسانی آنهاست که با پرداختن به رویدادها و وقایع مختلف، مخاطبان را در جریان رویدادها قرار میدهند.در مقاله حاضر، خبر سیما از دید 17 کارشناس اخبار تلویزیون و با استفاده از روش مصاحبه عمیق مورد بررسی قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای این حوزه احصا شده است. مسئله پژوهش این است که چه راهبردهایی به مدیریت خبر تلویزیون کمک میکنند تا به جایگاهی مناسب در وضعیت رقابتی کنونی دست یابد؟ نتایج نشان میدهدکه بین وضع موجود و وضع مطلوب فاصله وجود دارد و برای کاهش فاصله، اتخاذ راهبردهای رقابتی امری ضروری و اجتنابناپذیر است.در تعامل فرصتها و نقاط ضعف؛ راهبرد توانمندسازی حرفهای دستاندرکاران خبر در کاهش ضعفها تأثیرگذار است؛ در تعامل فرصتها و قوتها؛ راهبرد حمایت و تقویت سازمانی شبکه خبر تأثیر زیادی در تبدیل رسانه ملی به قطب خبری جامعه دارد و در تعامل تهدیدها و ضعفها؛ انتخاب راهبرد ایجاد رقابت در بخشهای خبری، در کاهش تهدیدها و ضعفها مؤثر است. در نهایت نیز، در تعامل تهدیدها و قوتها، راهبرد حفظ مخاطب از طریق توجه به نیازهای خبری او و رفع این نیازها، تهدیدها را کاهش میدهد و بر قوتها میافزاید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه، تلویزیون، مدیریت خبر، راهبرد رقابتی،
عنوان انگلیسی
Expert Analysis of IRIB TV News for Obtaining Competitive Strategies
چکیده انگلیسی مقاله
The most important function constituting the rationale behind launching any mass media company is its news function which brings information on the latest events and developments to the audiences. The present article examines IRIB television news through deep interview with 17 TV news experts and explores weaknesses, strengths, opportunities and threats in this field. The research statement reads that what strategies could help news managers to improve their status in the current competitive environment. The findings show that there’s a gap between the current and the desired situation. To bridge this gap, adopting competitive strategies is necessary. The strategy of professional empowerment of news staff is effective in reducing weaknesses; the strategy of organizational support and reinforcement of IRINN is effective in turning National Media into one of the news pole in the society; adopting the competitive strategy in news sections is effective in reducing threats and weaknesses. Finally, the strategy of audience retention through paying attention to their needs and realizing these needs reduces threats and reinforces strengths.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Media, Television, News Handling, Competitive Strategy
نویسندگان مقاله
داود نعمتی انارکی | nemati anaraki
استادیار گروه ارتباطات، دانشگاه صداوسیما
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23469_c47a166a6138cb50f5c16cf8ea96cdbd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315613.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات