این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۹، شماره ۷۲، صفحات ۹-۳۵
عنوان فارسی
نشانههای پستمدرن در کارتونهای تلویزیونی ( تحلیل نشانهشناسی کارتونهای آنشرلی، پسر کوهستان، کیم پاسیبل و بن تن)
چکیده فارسی مقاله
بر اساس ادعای غالب، پستمدرنیسم اندیشهای ذهنی و ایدهالیستی است که در برههای از زمان، در اواخر قرن بیستم، در محافل روشنفکری سربرآورد؛ اما به واسطه ایدهالیسم نهفته در خود نتوانست در واقعیتهای اجتماعی جلوهگر شود و رو به افول رفت. مقاله حاضر، با تکیه بر روش نشانهشناسی و از رهگذر تحلیل و مقایسه چهار کارتون تلویزیونی در دو برهه مختلف، دهه 1970 و بعد از آن، این ادعا را مطرح میسازند که تأثیر گرایشهای مختلف پستمدرنیسم بر تولیدات فرهنگی بیش از آن چیزی است که تصور میشود. کارتونهای جدید به عنوان یکی از تولیدات فرهنگی که کودکان را مخاطب قرار میدهند، مشحون از نشانههایی پستمدرنیستی هستند که حمله به فراروایتها، جوهر ستیزی، نفی حقیقت، نفی بازنمایی، نفی سوژهگی و چندپارهگی هویت از جمله آنهاست. تحلیل نهایی گزارش این است که کودک از ابژه تربیتی در گفتمان مدرن به سوژه سرگرمی در گفتمان پستمدرن تبدیل شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Postmodernism Signs in TV Cartoons (A Semiotic Analysis of Four Foreign-made Cartoons)
چکیده انگلیسی مقاله
Postmodernism is said to be a subjective and idealist thought emerging in the late 20th century in enlightened cycles. However, due to the idealism implied in it, this school of thought did not realize in social realities and, hence, started to fade. The present article uses a semiotic analysis of four TV cartoons belonging to two different era, i.e. 1970 and the following decades, to propose that the impact of postmodernism’s various dimensions on cultural products is much more than the perceived extent. The new cartoons, as a category of cultural products addressing children, are full of postmodernism implications including ultra-narrations, essence-rejecting, reality denial, representation denial, subjectivity denial and fragmentation of identity. The final result of the analysis indicates that child has been transformed from an educational object in modern discourse into an entertainment subject in postmodern discourse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی نجف زاده |
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید حسین اطهری | seyed hossein
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23425_7fcf28b0651c3dfa02195fb525fbfdd2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315615.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات