این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۹، شماره ۷۲، صفحات ۹۳-۱۰۸
عنوان فارسی
خوراکیهای تبلیغ شده در تلویزیون از منظر ارزش غذایی و تأثیرگذاری بر چاقی کودکان
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این مقاله، شناخت ویژگیهای کمّی تبلیغات مواد غذایی تلویزیون، جاذبههای تبلیغی و مضامین مورد استفاده در این تبلیغات است که موجب ترغیب مخاطبان، بویژه کودکان و نوجوانان به خرید و مصرف این محصولات میشود. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی و تماتیک 308 پیام بازرگانی پخش شده بین ساعتهای 4 بعدازظهر تا 11 شب (شبکههای 1، 2، 3 و 5) که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده مورد بررسی قرار گرفتهاند تا انواع مواد خوراکی تبلیغ شده و متغیرهایی که موجب تغییر در رفتار تغذیهای کودکان و نوجوانان میشوند، شناسایی شوند. بر اساس نتایج به دست آمده،6درصد از آگهیهای تبلیغی به مواد لبنی،2/4درصد به مواد نشاستهای و 7/10درصد به مواد خوراکی فاقد ارزش تغذیهای سالم مربوط بودند. تحلیل تماتیک نمونههای مطالعه شده نشان میدهد که مضامین نهفته در پیامهای بازرگانی مربوط به خوراکیهای فاقد ارزش غذایی عبارت از رقابت برای خوردن و رواج تکخوری، اغراق در انرژیزا بودن محصول و تغییر حالتهای احساسی هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Advertising Food of Television and Food Value: Implications for Children Obesity
چکیده انگلیسی مقاله
The present article aims to shed lights on quantitative qualities of advertising food stuff on television and explain the advertising attractions and themes used in the advertisement which persuade the audience, particularly children and teenagers, to buy and consume the advertised products. Using thematic content analysis, some 308 ads presented between 16 to 23 (Channel one, Two, Three and Five) were selected through purposeful sampling. The selected ads were analyzed and the types of advertised foods and the variables affecting children and teenagers’ nutritious behavior were identified. Findings indicate that 6% of the advertised ads were diary foods, 4.2% were starch-related foods and 10.7% were items without nutritious value. Thematic analysis of the data shows that the implied themes in the ads promoting valueless food are: competition for eating and promoting single-eating; exaggeration in terms of being energy-generating; and changing emotional conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید عبداللهیان |
دانشیار گروه ارتباطات، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
زهرا اجاق |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23445_9c287a686f6e6bc416fe36b77e890d65.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315618.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات