این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۹، شماره ۷۲، صفحات ۱۰۹-۱۳۰
عنوان فارسی
رابطه استفاده از رسانههای نوین با ابعاد هویتی در نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۹ ساله شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر که به شیوه پیمایشی صورت گرفته، به بررسی رابطه استفاده از رسانههای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، با برخی از ابعاد هویتی پرداخته است. به این منظور 400 نفر از نوجوانان و جوانان 14 تا 29 ساله شهر تبریز، به روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی سیستماتیک به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری همبستگی و آزمون t مورد پردازش قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین استفاده از پایگاههای اینترنتی و ماهواره با هویت فردی و هویت جهانی، رابطه مثبت و با هویت ملی و دینی، رابطه منفی وجود دارد. بین استفاده از تلفن همراه و هویت فردی، رابطه مثبت و بین استفاده از تلفن همراه و هویت دینی، قومی و خانوادگی رابطه منفی دیده میشود؛ همچنین بین استفاده از لوح فشرده و لوح ویدئویی با هویت ملی رابطه منفی و با هویت جهانی رابطه مثبت وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Modern Media Usage and Adolescents Identity
چکیده انگلیسی مقاله
The present research examines the relationship between using information and communications modern media and the multiplicity of young people’s identity. Taking “survey” as its methodological tool, the researcher selected some 400 adolescents and youths, aged between 14-29, from Tabriz city using systematic cluster, random sampling. Research data were processed through the statistical methods of correlation and T-test. Findings indicate that the relationship between the Internet and satellite usage and individual and international identity is a positive one, but the relationship between these media’s usage and national and religious identity is negative. There’s also a positive relationship between mobile phone usage and individual identity, but this relationship with regards to religious, ethnic and familial identity is negative. The relationship between CD and DVD usage with national identity is negative and with global identity is positive.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کمال کوهی |
استادیار مؤسسه تحقیقات اجتماعی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمدرضا حسنی | mohammad reza
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23446_705b7d165df548b1b7cd993100a8fcfc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315619.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات