این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۰، شماره ۷۶، صفحات ۹-۳۵

عنوان فارسی بررسی میزان مخاطبان و ظرفیت‌های رسانه ملی در فضای مجازی (مطالعه موردی: مردم شهر بندرعباس)
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر با توجه به اهمیت فضای مجازی، سعی کرده تا رویکرد عمومی مردم (و به طور موردی مردم شهر بندرعباس) را به وبگاه‌ های رسانه ملی بررسی کند و از سوی دیگر، راهکارهایی را که برای حضور گسترده ‌تر و نفوذ بیشتر رسانه ملی در فضای مجازی می‌توان در نظر گرفت، مورد ارزیابی قرار دهد تا به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که رسانه ملی در فضای مجازی، تا چه حد مخاطب دارد و چگونه می‌تواند در این فضا حضور و نفوذ بیشتری پیدا کند. این پژوهش با استفاده از دو روش پیمایشی و دلفی انجام شده است. مهم‌ترین نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که به طور متوسط 40درصد مردم شهر بندرعباس از فضای مجازی استفاده می‌کنند و از این میزان، 87 درصد از سایت‌ های رسانه ملی بهره می‌گیرند. بیشترین استفاده این افراد در حوزه جستجوی اخبار و اطلاعات بوده است. همچنین کارشناسان مربوط، مهم‌ترین راهکارهای نفوذ بیشتر رسانه ملی در فضای مجازی را غنی‌ تر کردن برنامه‌ ها، بهره‌برداری بیشتر از فنّاوری‌ های روز و بسترسازی برای دسترسی آسان‌تر به فضای مجازی دانسته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضای مجازی، شکاف دیجیتال، شبکه ­های اجتماعی، رسانه ملی،

عنوان انگلیسی Measuring the Size of IRIB’s Internet Audience and Its Related Capacities A case study of Bandar Abbas’ Residents
چکیده انگلیسی مقاله The present article aims to study citizens’ (Bandar Abbas citizens in this case) approach towards National Media’s (IRIB) various websites, and examine the possible mechanisms for expanding IRIB’s presence in the virtual space, hence, depicting a picture regarding the size of IRIB Internet audience and proposing possible ways to boost the media’s presence in this space. This study was carried out through a survey and the Delphi Method and findings indicate that on average, 40% of Bandar Abbas citizens are Internet users and from this, around 87% are users of National Media’s websites. The most frequent uses were made for searching news and information in the Internet. Making programs richer, employing new technologies and facilitating the Internet access were among the proposals put forward by experts interviewed in the Delphi method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Virtual Space, Digital Gap, Social Networks, National Media

نویسندگان مقاله منصور اخلاقی پور | akhlaghi pour
دکترای جامعه شناسی، مدیر آموزش و پژوهش صداوسیمای مرکز خلیج فارس

حسن گل بخشی |
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، پژوهشگر صداوسیمای مرکز خلیج فارس


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23561_562eb677fa21070fe5c5a296f8b38338.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315763.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات