این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۰، شماره ۷۶، صفحات ۸۷-۱۱۲
عنوان فارسی
رابطه مصرف رسانهای با اعتماد اجتماعی در بین جوانان شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله
امروزه با توجه به تغییر و تحولات جوامع مدرن و فراتر رفتن دامنه کنش افراد از حد دوستان و آشنایان به نهادها و سازمانها، مسئله اعتماد اجتماعی اهمیتی خاص پیدا کرده است. اعتماد اجتماعی تحت تأثیر عوامل مختلفی تقویت یا تضعیف میشود که یکی از آنها رسانههای جمعی است. از این رو هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه رسانههای جمعی در دو شکل داخلی (رادیو و تلویزیون و روزنامه و مجلات) و برونمرزی آن (اینترنت، ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی) با اعتماد اجتماعی و ابعاد آن است. پژوهش حاضر، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته با حجم نمونه 600 نفر در بین جوانان 18 تا 33 سال کلانشهر تبریز در سال 1392 انجام شده است. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رسانههای داخلی باعث افزایش اعتماد اجتماعی و رسانههای خارجی باعث کاهش آن میشوند. همچنین، بین میزان استفاده از رسانههای داخلی و خارجی با اعتماد میانفردی رابطه معناداری مشاهده نشد، اما بین میزان استفاده از رسانههای داخلی با اعتماد به نظام و اعتماد تعمیمیافته رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد، اما بین رسانههای خارجی با این دو نوع اعتماد، رابطه معکوسی به چشم میخورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Media Consumption and Social Trust A case study of Tabriz City’s Youths
چکیده انگلیسی مقاله
Given today’s fast and increasing changes in modern societies as well as the expansion of the scope of individuals’ actions beyond friends and relatives to institutions and organizations, social trust has gained special weight. Social trust gets weakened or reinforced by a number of factors, of which one is mass media. The present research aims to study the relationship between mass media (both domestic and world service) and social trust. A survey was carried out through a researcher-made questionnaire and with a sample of 600 young people aged between 18 and 33 from Tabriz city in 1392 (solar calendar). Multi-staged cluster sampling was used in the research. Findings indicate that domestic media (radio and television, papers and magazines) raise social trust and foreign media do the opposite. There was no significant relationship between media usage and inter-personal trust. However, there was a direct positive relationship between domestic media consumption and generalized trust to the Islamic republic, but there was a reverse relationship between foreign media usage and the two types of trust.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عزت اله احمدی |
دکترای روان شناسی عمومی، استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
صمد عدلی پور |
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
آسیه سپهری |
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
محمد حسنعلیزاده | حسنعلیزاده
کارشناسی ارشد روان شناسی کودک، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23566_cd1fe73a89b7bb62f356732322ab0b1b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315766.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات