این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۰، شماره ۷۶، صفحات ۱۷۱-۱۹۰

عنوان فارسی بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر بر گرایش اعضا به این شبکه‌ها
چکیده فارسی مقاله فنّاوری‌های ارتباطی نوین بویژه شبکه‌های اجتماعی در اقصا نقاط جهان، تحولی کیفی در نحوه ارتباط انسان‌ها با یکدیگر ایجاد کرده‌اند. پژوهش حاضر در پی آن است که عوامل مؤثر بر گرایش و جذب مخاطبان شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر را بررسی کند. در این پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شده است و 360 نفر از کاربران این شبکه‌ها (فیس‌بوک و توییتر) به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده‌اند. یافته‌ها بیانگر این است که عواملی مانند تسهیم اطلاعات و آزادی در ارتباط و جریان آزاد اطلاعات در شبکه‌های فیس‌بوک و توییتر در گرایش به این شبکه‌ها تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که در فضای رقابتی رسانه‌ها، نبود شبکه‌های اجتماعی بومی موجب گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی بیگانه خواهد شد. بدیهی است که با توجه به ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، این رسانه‌ها زمینه‌های مختلفی همچون نوع و محتوای ارتباط و نیز سبک زندگی و تجربه شخصی کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک، توییتر، اینترنت، کاربر،

عنوان انگلیسی Studying the Impacts of Facebook and Twitter on Members’ Propensity towards Such Networks
چکیده انگلیسی مقاله Modern communication technologies, social networks in particular, across the globe have brought about a quality transformation in humans’ ties with each other. The present study seeks to examine factors influencing individuals’ tendency and attraction towards such social networks as Facebook and Tweeter. A survey was carried on 360 members of these two websites, using purposeful non-probability sampling. The findings indicate that such factors as sharing information, freedom in communications, and free flow of information in Facebook and Tweeter have effects on individuals’ predisposition towards these social networks. The results also show that in the media competitive environment, lack of indigenous social networks might lead individuals into foreign-sourced virtual social networks. Need not to say that social networks, due to their unique capacities, could have impacts on the type and content of communication as well as the users’ lifestyle and personal experiences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Networks, Facebook, Tweeter, The Internet, User

نویسندگان مقاله محمد سلطانی فر |
دکترای علوم ارتباطات، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

شیرزاد بخشی |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

سعید فرامرزیانی |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23569_4998b5815a32faaf9184e96590548d27.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات