این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۰، شماره ۷۵، صفحات ۱۵-۳۳

عنوان فارسی جایگاه رسانه‌های جدید در تحولات اخیر خاورمیانه (مطالعه موردی کشور مصر)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با طرح این پرسش که جایگاه رسانه‌های جدید در تحولات اخیر خاورمیانه با تأکید بر تحولات انقلابی کشور مصر چه بوده است؛ این فرضیه را بیان می‌کند که رسانه‌های جدید با آغاز تحولات انقلابی، در اطلاع‌رسانی، سازماندهی و گسترش تحولات منطقه، چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح فرامنطقه‌ای نقش مهمی ایفا کرده‌اند. گسترش رسانه‌های نوین، آگاهی را در بین اقشار مختلف کشورهای درگیر منطقه؛ مانند کشور مصر بالا برده و بویژه توجه قشر جوان را به آنچه در اطراف آنها می‌گذرد، جلب کرده و به این ترتیب،‌ فرایند تحولات منطقه را تسهیل و تسریع کرده است. هدف مقاله حاضر، بررسی نحوه شکل‌گیری و گسترش تحولات منطقه خاورمیانه و شناخت نقش شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ماهواره‌ای در وقوع و تکوین انقلاب‌های عربی با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی بوده است. همچنین چگونگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی(همچون فیس‌بوک، اینترنت وپیام‌دهی متنی) برای نیل به تغییرسیاسی در منطقه خاورمیانه، باتمرکزبرکشور مصر موردبررسی قرارگرفته است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Position of New Media in the Mideast Recent Developments: A Case Study of Egypt
چکیده انگلیسی مقاله Presumably the new Arab history is under the influence of globalization and expansion of social media, and following the Middle East recent developments, a new rhetoric has been created in international relations. The present research poses the question that what the position of new media in Mideast recent events, particularly the Egypt revolution could be. The hypothesis is that along the revolution development, the new media played an important role in publishing news, organizing people and expanding the incidents through both the region and the world. The rise of modern media has increased the knowledge and information of the region’s peoples, including the Egyptian nation, and therefore leading to the facilitation and acceleration of the developments in the region. This article aims to study the formation and expansion of the Mideast recent developments and shed lights on the role of social media and satellite TV in the development of Arab revolutions. It also examines the way social media (Facebook, the Internet and text messaging) were used in reaching the goals of the Egyptian revolution. Descriptive-analysis was used as the methodology in this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله New Media, Social Networks, The Internet, Middle East, Egypt

نویسندگان مقاله سید محمد موسوی | seyed mohammad
دکترای علوم سیاسی، دانشیار دانشگاه پیام نور

سید محمدرضا موسوی | seyed mohammad reza
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حسینعلی توتی |
کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23537_2f47c7911644b7d65209c1135d09e11f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315770.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات