این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۰، شماره ۷۵، صفحات ۸۱-۱۰۰

عنوان فارسی شناسایی چارچوب کسب‌وکار رسانه‌های دیجیتال مبتنی بر اینترنت در ایران
چکیده فارسی مقاله رسانه‌ها علاوه بر کارکردهای ذاتی اطلاع‌رسانی و آموزشی، در سال‌های اخیر، جنبه اقتصادی به خود گرفته‌اند و بویژه، انواع دیجیتال آنها، به عنوان یک منبع درآمد بزرگ و به عبارت دیگر، نوعی کسب‌و‌کار، مطرح شده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی برای کسب‌وکار رسانه‌های دیجیتال مبتنی بر اینترنت در ایران است. این پژوهش از نوع کیفی است و با به کارگیری روش نظریه داده بنیاد یا نظریه برخاسته از داده انجام گرفته است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته از میان 12 مؤسسه رسانه‌ای دیجیتال کشور شامل چهار دسته اصلی تولید‌کنندگان محتوا، فروش محصولات/ خدمات، پشتیبانی و نرم‌افزار و تبلیغات جمع‌آوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که در چارچوب کسب‌وکار رسانه‌ای، شش عامل رسانه دیجیتال، دولت، شرکت‌ها و سازمان‌ها، عموم (مشتریان)، شرکت‌های تبلیغاتی و سایر رسانه‌ها، بازیگران اصلی محسوب می‌شوند که توازن در تعاملات آنها، موجب دوام و استمرار کسب‌وکار رسانه‌ای خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Exploring Business Model of Internet-based Digital Media
چکیده انگلیسی مقاله In addition to their inherent educational and informational functions, media have an economic side, and particularly the digital ones are treated as a great revenue source or a business as a whole. The present study proposes a framework for business in internet-based digital media. This is a quantitative research applying Grounded Theory to reach its objectives. Research data were collected through semi-structured interviews with 12 digital media institutes’ content suppliers, products/services sales persons, IT and technical and advertising staff. Findings indicate that in the media business model, there are six main players, namely, digital media, government, firms and organizations, public (customers), advertising agencies and other media. Establishing balance among these sectors would lead to sustainability of the media business.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس نیک نژاد |
دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سیدمحمد مقیمی | seyed mohammad
دکترای مدیریت دولتی، استاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

طاهر روشندل اربطانی | roshandel arbatani
دکترای مدیریت رسانه، دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23541_cd6f953c97d12f928134c8c375a8ca05.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315773.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات