این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۰، شماره ۷۵، صفحات ۱۰۱-۱۲۸

عنوان فارسی شبکه اجتماعی فیس‌بوک و شکل‌گیری هویت بازاندیشانه در بین دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله حضوردرفضایمجازی شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک،بنابرویژگی‌ها،امکانات و کارکردهایخاص اینفضا وباعنایتبهوضعیت اجتماعی،سیاسی،فرهنگی جوانان در کلان‌شهرهایدر حالگذار، تأثیرات عمیقیبر جنبه‌هایمختلفهویتوبهتبعآن،سبکزندگی کاربران ایرانی بویژهدانشجویان،به مثابه بزرگ‌ترینطیف مخاطبانوفعالاناینفضا، می‌گذارد. از این رو، مقاله حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک را با هویت بازاندیشانه دانشجویان مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش، به روش پیمایشی و از طریق نمونه‌گیری طبقه‌بندی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کاربر فیس‌بوک دانشگاه تبریز ‌در سال‌ تحصیلی 92ـ1391 تشکیل داده و حجم نمونه 424 نفر برآورد شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آنند که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده‌، میزان مشارکت و فعالیت، نوع استفاده و نوع امکانات و قابلیت‌های شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی مجازی، فیس‌بوک، هویت، هویت بازاندیشانه،

عنوان انگلیسی Facebook and Formation of Rethinking Identity among Tabriz University Students
چکیده انگلیسی مقاله Entering the virtual space of such social networks as Facebook, affects deeply the Iranian students’ identity and their lifestyles due to certain characteristics, options and functions of these media as well as the social, political and cultural status of Iranian students in the transitional context of the country’s metropolitan cities. The present article studies the relationship between using and interacting with Facebook and the students’ rethinking identity. This study is a survey carried out through stratified sampling and the research population consists of Tabriz University students using Facebook. The subjects consisted of 424 students from this university. The findings indicate that there is a significant positive relationship between duration of membership, usage extent, participation extent, the type of facilities, Facebook capabilities and the social media of Facebook.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صمد عدلی پور |
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

بهجت یزدخواستی |
دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

فایزه خاکسار |
دانشجوی کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23544_4eb88a5d09610664b268f4135c627284.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315774.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات