این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۰، شماره ۷۵، صفحات ۱۲۹-۱۵۳
عنوان فارسی
تجارب زیسته والدین دانشآموزان دختر دوره متوسطه در خصوص آسیبهای فرهنگی اینترنت (مورد مطالعه: شهر سمیرم)
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته مادران و پدران در خصوص آسیبهای فرهنگی اینترنت بوده است. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان در این پژوهش، مادران و پدران دانشآموزان دوره متوسطه در شهر سمیرم بودهاند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری و با روش 7 مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، ادراک والدین از آسیبهای فرهنگی اینترنت در سه مؤلفه قابل تقسیمبندی است. آسیبهای اینترنت در زمینه ارزشها؛ شامل دستهبندی فرعی ارزشهای دینی، مذهبی و اخلاقی؛ آسیبهای اینترنت در زمینه هنجارها شامل دستهبندی فرعی حجاب، ارتباطات، اقتصاد خانواده و آداب و رسوم و آسیبهای اینترنت در خصوص هویت ملی.در مجموع، مادران و پدران سمیرمی اینترنت را حاوی محتوایی متعارض با فرهنگ جامعه ارزیابی کردهاند. به نظر آنها، استفاده از محتوای غیراخلاقی سایتهای اینترنت بر هویت ملی، هویت فردی و ارزشهای دینی و اخلاقی فرزندانشان اثر منفی داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیبهای فرهنگی، اینترنت، ارزشها، هنجارها، هویت،
عنوان انگلیسی
Experiences of High School Female Students’ Parents on the Possible Internet-Related Cultural Harms: A Case Study of Semirom City
چکیده انگلیسی مقاله
The present article aims to examine the lived experiences of students’ parents with regard to the Internet cultural harms inflicted on their siblings. The research employs a qualitative and phenomenological approach to reach its objectives. The participants in the study were mothers and fathers of high school female students from Somirom city. The data were collected through a semi-structured interview and analyzed through the 7-phased Colaizzi approach. The findings indicate that the parents’ understanding of the possible Internet cultural harms could be divided into three categories: The value-related Internet possible harms which include religious and ethical values; the norm-related Internet possible harms which include dress code, communications, family economy and traditions; and finally national identity-related Internet possible harms. In sum, Somirom parents viewed the Internet content as conflicting with their society culture. They thought using unethical content of the Internet has a negative effect on their national identity, personal identity and religious and ethical values of their siblings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cultural damage, The Internet, Values, Norms, identity
نویسندگان مقاله
ثریا معمار |
دکترای جامعه شناسی، استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
فاطمه قربانی |
کارشناس ارشد برنامه ریزی فرهنگی، دبیر آموزش و پرورش اصفهان
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23546_26cc2b4c90ccbfc85e853709a4adc64d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-315775.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات