این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۲۱۷-۲۰۱
عنوان فارسی
طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ترم تابستانی مجازی برای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایران: گزارش یک تجربه ملی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف
امروزه، دانشگاهها برای پاسخگویی به تقاضای گسترده دانشجویان به ارائه دورههای فشرده مجازی یا حضوری گرایش دارند. در مورد پیامدهای آموزشی این دورهها بویژه دوره های مجازی در متون آموزش پزشکی اختلاف نظر های وجود دارد. هدف از این مطالعه، طراحی، اجرا و ارزشیابی ترم تابستانی مجازی برای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایران است.
روش بررسی
ابن مطالعه از نوع طرحهای توسعه ای است که به طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ترم تابستانی مجازی در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند پرداخته است. جمعیت این مطالعه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایران و محیط مطالعه، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند بود. دوره حاضر به صورت مجازی ارائه شد. به منظور طراحی برنامه از مدل طراحی آموزشی ADDIE استفاده گردید. برای ارزشیابی اثربخشی برنامه، دو سطح اول کرک پاتریک (رضایت و یادگیری دانشجویان) مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه دانشجویان مورد مطالعه 400 نفر تعیین شد، که به صورت تصادفی انتخاب و داده های ارزشیابی این دو سطح از میان آن ها جمع آوری شد. همچنین برای ارزشیابی برنامه از دیدگاه 8 نفر از اساتید و مدیران گروه های آموزشی از سؤالات بازپاسخ استفاده شد.
یافتهها
طراحی، توسعه و اجرای برنامه بر اساس یک رویکرد گام به گام انجام شد. نتایج ارزشیابی نشان داد دانشجویان نسبت به دوره واکنش مثبت و رضایت نسبتاً بالای دارند. در رابطه با سطح یادگیری، نتایج نشان داد نمرات میانگین پس آزمون در همه دروس انتخاب شده شش رشته افزایش یافته است و این تفاوت برای همه دروس این شش رشته در سطح 99/0 معنی دار است (01/0>p). در نهایت بر اساس سؤالات بازپاسخ، اساتید و مدیران گروه های شرکت کننده، نقاط قوت و چالش های را برای این برنامه برشمردند و در عین حال پیشنهاداتی برای ارتقاء برنامه ارائه دادند.
نتیجهگیری
بر اساس نتایج می توان از دوره های فشرده مجازی به عنوان یک راهکار مؤثر و کارآمد برای برای جبران عقب افتادگی تحصیلی، بهبود یادگیری دانشجویان، کاهش هزینههای آموزشی و همچنین افزایش دسترسی به آموزش برای دانشجویانی محروم استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دورههای فشرده،ترم تابستانی مجازی،طراحی،اجرا،ارزشیابی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دورههای فشرده,ترم تابستانی مجازی,طراحی,اجرا,ارزشیابی
نویسندگان مقاله
نوشین کهن |
دانشیار،گروه آموزش پزشکی و یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران .
حامد خانی |
استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران،ایران.
هانیه زهتاب هاشمی |
استادیار، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران
وحیده منتظری |
استادیار، گروه هوش مصنوعی، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران.
بابک ثابت |
دانشیار، گروه جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. وابسته دوم: معاونت امور دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_197398_8571d94bee17cc6770a217be1511af42.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات