این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۶۸۵-۳۷۰۸

عنوان فارسی برنامه‌ریزی عملیات جانب دریا با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات تکاملی
چکیده فارسی مقاله مسائل عملیات جانب دریا در پایانه‌های کانتینری شامل سه مسئله می‌شوند؛ مسئله تخصیص پهلوگاه، مسئله تخصیص جرثقیل اسکله و مسئله برنامه‌ریزی جرثقیل اسکله. مقاله حاضر هر سه مسئله عملیات جانب دریا را به‌صورت ادغامی و در دو مرحله حل می‌کند. در مرحله اول دو مسئله تخصیص پهلوگاه و تخصیص جرثقیل اسکله در یک مدل ریاضی مدل‌سازی و حل می‌شوند. در مرحله دوم، مسئله برنامه‌ریزی جرثقیل اسکله در یک مدل ریاضی جداگانه مدل‌سازی و با کمک الگوریتم ابتکاری برنامه‌ریزی پویا حل می‌شود. با توجه به NP-Hard بودن مسائل عملیات جانب دریا، از الگوریتم‌های ابتکاری/فراابتکاری برای حل آن‌ها استفاده می‌شود. مقاله حاضر برای اولین بار از نسخه تکاملی الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات (EPSO) برای حل مسائل عملیات جانب دریا استفاده کرده است. برای مقایسه عملکرد این الگوریتم، نتایج آن با نتایج نسخه اولیه همان الگوریتم (PSO) و الگوریتم ژنتیک(GA) مقایسه می‌شود. نتایج عددی این مقاله نشان می‌دهد که الگوریتم EPSO، تقریباً پاسخ‌هایی مشابه با الگوریتم GA (با 1% اختلاف) دارد؛ اما ازنظر زمان اجرا، سرعت بیشتری نسبت به الگوریتم GA دارد. در مقایسه با الگوریتم PSO، حدود 6%، پاسخ‌های بهتری گزارش می‌دهد اما ازنظر زمان اجرا، اندکی آهسته‌تر عمل می‌کند. اعتبارسنجی مقاله حاضر با داده‌های واقعی ورود و خروج کشتی‌ها در هر دو پایانه کانتینری بندر شهید رجایی انجام گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملیات جانب دریا،مسئله تخصیص پهلوگاه،مسئله تخصیص جرثقیل اسکله،مسئله برنامه‌ریزی جرثقیل اسکله،الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات تکاملی،

عنوان انگلیسی Seaside Operation Planning with Evolutionary Particle Swarm Optimization Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله One of the port planning problems that has been noticed in many papers and research is the berth planning problems. Berth planning includes two sub-problems; Berth Allocation Problem (BAP) and Quay Crane Assignment Problem (QCAP). This paper develops one mathematical model by integrating these two sub-problems. The berth allocation and quay crane assignment model (BAQCAP) is solved by two metaheuristic algorithms; Taboo Search (TS) and Ant Colony Optimization (ACO). On the other hand, the berth plan is located in a disturbed environment; unexpected events may occur during the execution of the plan, making it infeasible or challenging to do the initial berth plan. These unexpected events are known as disruptions, which can impose additional costs on the port or make the initial berth plan infeasible. For this reason, The primary purpose of this paper is on the berth plan recovery in the disrupted situation. the Berth plan is recovered with two methods; Global recovery and local recovery. This paper compares global and local recovery to identify the optimal method for berth plan recovery. The numerical results show the optimal performance in the local recovery method. In this paper, the data from Shahid Rajaei port is used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عملیات جانب دریا,مسئله تخصیص پهلوگاه,مسئله تخصیص جرثقیل اسکله,مسئله برنامه‌ریزی جرثقیل اسکله,الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات تکاملی

نویسندگان مقاله علی امیدوارپناه احمدآبادی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

عبدالرضا شیخ الاسلامی |
استادیار گروه برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران، برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_144366_08302e19e66ee269f69e7827a56ea48b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات