این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۷۳۳-۳۷۴۸
عنوان فارسی
بررسی اثر روشهای مختلف پیرشدگی بلندمدت بر عملکرد خستگی مخلوط آسفالتی
چکیده فارسی مقاله
پیرشدگی قیر یکی از عوامل ایجاد و گسترش ترک و خرابی رطوبتی در روسازیهای آسفالتی است. پیرشدگی میتواند در طی مراحل تولید، حمل و اجرا (پیرشدگی کوتاه مدت) و یا دوره بهرهبرداری (پیرشدگی بلند مدت) رخ داده و باعث سختی قیر شود. امروزه روشهای مختلفی برای شبیهسازی پیرشدگی کوتاه مدت و بلند مدت تعریف شده است. در این تحقیق اثر پیرشدگی بلند مدت آشتوR30 (به عنوان متداولترین روش استاندارد) و NCHRP 9-54 (به عنوان جدیدترین روش پیشنهادی) بر عملکرد خستگی مخلوطهای آسفالتی با استفاده از تیر خمشی 4 نقطهای به روش کرنش ثابت درسطح کرنشهای 500 و 1000 و فرکانسهای 5، 10 ، 15 و 25 هرتز و در دمای 20 درجه سانتیگراد بررسی شد. نتایج نشان داد که هر دو روش پیرشدگی در سطوح کرنش و فرکانسهای بارگذاری آزمایش شده، سختی اولیه نمونه را افزایش و عمر خستگی را کاهش دادند. همچنین با مقایسه عمر خستگی نمونههای آزمایش شده مشخص شد که بیشترین کاهش عمر خستگی مربوط به نمونههای پیر شده با روش پیرشدگی آشتو R30 بود. در نتیجه بر اساس این نتایج و قابلیت روش NCHRP 9-54 در لحاظ شرایط واقعی، روش آشتو R30 را میتوان روش محافظه کارانهای محسوب کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیرشدگی،خستگی،روش آشتو R30،NCHRP 9-54،مخلوط آسفالتی،
عنوان انگلیسی
Investigation of the Effect of Different Methods of Long-Term Aging on the Fatigue Performance of Asphalt Mixture
چکیده انگلیسی مقاله
Bitumen aging is one of the factors causing and spreading cracks and moisture damage in asphalt pavements. Aging can occur during the production, transportation, and construction stages (short-term aging) or the operation period (long-term aging) and can cause bitumen to harden. Today, various methods are defined to simulate short-term and long-term aging. In this study, the effect of long-term aging of AASHTO R30 (as the most common standard method) and NCHRP 9-54 (as the latest method) on the fatigue performance of asphalt mixtures was investigated at strain levels of 500 and 1000 microstrains, loading frequencies of 5,10,15, and 25 Hz and temperature of 20
0
c using a 4-point bending beam test. The results showed that both aging methods increased the initial stiffness and decreased the fatigue life of the samples at the strain levels and loading frequencies tested. Also, by comparing the fatigue life of the tested samples, it was found that the greatest reduction in fatigue life was related to the aged samples by the AASHTO R30 aging method. According to these results, it can be said that AASHTO R30 is a conservative method in comparison with NCHRP 9-54.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیرشدگی,خستگی,روش آشتو R30,NCHRP 9-54,مخلوط آسفالتی
نویسندگان مقاله
محمود رضا کی منش |
دانشیاردانشگاه پیام نور، مرکز شمیرانات، دانشکده مهندسی، گروه عمران، تهران، ایران
مسعود جیلانچی |
دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور، مرکز شمیرانات، دانشکده مهندسی، گروه عمران، تهران، ایران
علیرضا خاوندی |
دانشیار، دانشگاه زنجان، دانشکده مهندسی، گروه عمران، زنجان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_166213_6c527fc1b6d7b78c6ffdf6b4dddda09d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات