این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۷۴۹-۳۷۶۵

عنوان فارسی بررسی عددی نحوه تاثیر زمان حدفاصل تردد قطارها بر نشست تحکیمی بستر رسی در راه‌آهن پرسرعت
چکیده فارسی مقاله تراکم‌پذیری خاک رس، به عنوان بستر مسیر راه‌آهن، می‌تواند یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در طراحی مسیر باشد؛ و باید ، رفتار رس و عملکرد آن متناسب با اعمال تنش ناشی از تردد قطار، مورد توجه قرار گیرد. به ویژه در راه‌آهن پرسرعت، با توجه به سرعت بالا و کوتاه بودن زمان عبور قطار به نسبت زمان حدفاصل دو عبور، که به تبع آن، تغییر شدت بار، قابل صرفنظر بوده و بارگذاری می‌تواند به صورت استاتیکی در نظر گرفته شود؛ فواصل عبور قطارها سهم بسزایی در مطالعه رفتار رس دارد؛ زیرا در واقع این زمان، فرصتی است که بخشی از تغییرشکل خاک رس بستر به حالت قبل بازگردد. هدف عمده این تحقیق، تعیین نحوه تاثیر فواصل عبور قطارها، بر میزان نشست تحکیمی رس بوده است؛ زیرا در بهینه‌سازی تواتر عبور قطارها، نقش بسیار موثری دارد. با مدل‌سازی بار معادل عبور همزمان دو قطار روی راه‌آهن پرسرعت در نرم‌افزار"Plaxis-2D"، و مقایسه مقادیر نشست کلی حاصل از بارگذاری ممتد طی مدت 50سال (معادل عمرمفید) و نیز بارگذاری غیرممتد به مدت 10روز، مشاهده شد مقدار نشست تحکیمی، با فاصله عبورها، نسبت عکس دارد؛ همچنین تغییرات اضافه فشار آب حفره‌ای و روند کاهش آن نیز در بارگذاری با فواصل بیشتر، مدت زیادتری به طول انجامید. از آنجا که پارامترهای تعیین نشست تحکیمی، به خصوصیات خاک‌ها (ضریب نفوذپذیریK، مدول الاستیسیتهE، ضریب پواسونν) وابسته است؛ در صورتی‌که نشست کلی محاسباتی برای مدت سرویس‌دهی خط راه‌آهن، از حدمجاز آیین‌نامه‌ای تجاوز نماید؛ باید تمهیداتی جهت اصلاح ویژگی‌های خاک بستر مسیر ریلی و تقویت آن، اندیشیده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راه‌آهن،ضریب اشباع خط،نشست‌ تحکیمی،Plaxis-2D،بارگذاری غیرممتد،

عنوان انگلیسی Numerical Investigation of the Influence of Train Traffic Interval on the Consolidation Settlement of Clay Bed in High-Speed Railway
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this research was to determine the effect of the distance of the trains on the amount of consolidation settlement. By modeling the load equivalent to the simultaneous passage of two trains on the high-speed railway in "Plaxis-2D" software, and comparing the values ​​of total settlement resulting from continuous loading for fifty years, as well as non-continuous loading for ten days, it was observed the amount of consolidation settlement, with time Between crossings, there is a reverse ratio; Also, changes in pore water pressure and its reduction process also lasted longer in loading with longer intervals. Because the parameters for determining the consolidation settlement depend on the characteristics of soils (permeability coefficient K, modulus of elasticity E, Poisson's coefficient ν); If the overall calculation meeting for the service period of the railway line exceeds the permitted range of regulations; Provisions should be made to improve the soil characteristics of the railway track and strengthen it. The compressibility of clay, as a railway track bed, is one of the most important issues in design. In the high-speed railway, due to the high speed and the short time of the train, which consequently changes the intensity of the load, it can be ignored and the loading can be considered statically; The passing distances of trains have a significant contribution in the clay behavior; Because in fact, this time is an opportunity for part of the deformation of the bed clay to return to its previous state.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله راه‌آهن,ضریب اشباع خط,نشست‌ تحکیمی,Plaxis-2D,بارگذاری غیرممتد

نویسندگان مقاله فرزانه نجدیار |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ژئوتکنیک، دانشکده عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

امین بهمن‌پور |
استادیار، گروه ژئوتکنیک، دانشکده عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_166215_e82ea28a20fe22e138b8f7d53474705a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات