این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۸۴۵-۳۸۶۳

عنوان فارسی تحلیل عدالت در دسترسی به فرصت‌های شهری با استفاده از گونه‌های اتوبوس و خودرو (مطالعه‌ی موردی: کاربری درمانی در شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله دسترسی، به‌عنوان عاملِ پیونددهنده‌ی کاربری زمین و حمل‌ونقل، توزیع سهولتِ استفاده از فرصت‌های شهری با استفاده از سیستم حمل‌ونقل شهری را اندازه‌گیری نموده و امکان مقایسه‌ی برخورداری کاربران از امکانات و نیز ارزیابی برابری میان افراد و گروه‌های مختلف در دستیابی به کاربری‌ها را فراهم می‌سازد. یکی از فرصت‌های شهری، کاربری درمانی است که به دلیل ارائه‌ی خدمات بهداشتی تأثیرات مهمی بر سلامت شهروندان دارد. از طرفی، توجه به حمل‌ونقل پایدار مانند: توسعه‌ی زیرساخت‌های حمل‌ونقل همگانی از جمله اتوبوس‌ها باعث کاهش آسیب‌ به محیط‌زیست، ترافیک و سایر هزینه‌های اجتماعی می‌شود. هدف این مطالعه، محاسبه و تحلیل دسترسی به کاربری درمانی در شهر اصفهان با گونه‌ی اتوبوس و خودرو و مقایسه‌ی توزیع دسترسی آن‌ها در مقیاس خُرد ( بلوک آماری) است. در این پژوهش، از مدل دسترسی جاذبه‌ای مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده‌شده و  هزینه‌های مختلفِ حمل‌ونقل از جمله: ارزش زمان سفر، استهلاک خودرو، هزینه‌ی مصرف سوخت خودرو و کرایه در محاسبه دسترسی لحاظ شده است. برای  ارزیابی و مقایسه‌ی نابرابری در دسترسی به امکانات حمل‌ونقل و کاربری درمانی برای اتوبوس و خودرو از ضریب جینی و منحنی لورنز استفاده‌شده است. نتایج نشان می‌دهد، مناطق مرکزی شهر اصفهان به دلیل تراکم بالای کاربری و امکانات حمل‌ونقل (ایستگاه‌ها و خطوط متنوع حمل‌ونقل همگانی) پتانسیل دسترسی بالاتری  نسبت به سایر مناطق دارند. درمجموع، دسترسی با حمل‌ونقل همگانی ضعیف‌تر از خودروی شخصی است و کمبود امکانات حمل‌ونقل همگانی منجر به افزایش نابرابری در دسترسی به این گونه نسبت به خودروی شخصی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دسترسی،حمل‌ونقل همگانی،هزینه‌های حمل‌ونقل،عدالت،کاربری درمانی،شهر اصفهان،

عنوان انگلیسی Analysis of justice in Accessibility to Urban Opportunities by Bus and Car (Case Study: Medical Land-use in the City of Isfahan)
چکیده انگلیسی مقاله Accessibility, as a factor linking land use with the transportation system, measures the ease of access to urban opportunities and provides the possibility of comparing citizens' use of facilities and evaluating the equality between different people and groups in benefiting from different facilities. One of the urban opportunities is medical centers, which have significant effects on the citizen’s quality of life due to the provision of crucial services. Also, paying attention to sustainable transportation pursuing goals such as the development of public transportation infrastructure, reduction of environmental pollution, and other social costs is important among planners and decision-makers. The purpose of this study is to calculate and analyze the access to medical land uses in the city of Isfahan by bus and car and compare the distribution by these modes on a micro-scale (i.e., the statistical block). In this research, the gravity-based model based on geographical information system (GIS) is used and various transportation costs such as travel time value, vehicle depreciation, fuel consumption cost, and fare are included in the accessibility calculation. This study uses the Gini coefficient and Lorenz curve to evaluate and compare inequality in access to transportation facilities and medical opportunities through bus and car. The results showed that the central areas of Isfahan had a higher accessibility potential than other areas due to the high density of land use and transportation facilities (i.e., stations and various public transportation lines). In general, access by public transportation was lower than the private car, and the lack of public transportation facilities increased the accessibility gap between public transportation and private cars.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دسترسی,حمل‌ونقل همگانی,هزینه‌های حمل‌ونقل,عدالت,کاربری درمانی,شهر اصفهان

نویسندگان مقاله خشایار موکویی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی حمل‌ونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران

حسین حق شناس |
استادیار، دانشکده مهندسی حمل‌ونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران

علیرضا صاحبقرانی |
استادیار، دانشکده مهندسی حمل‌ونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_171837_d4bfc277be8dbef601ca0a42e014f919.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات