این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۴۸، شماره ۴، صفحات ۳۷۵-۳۸۶

عنوان فارسی ارائه الگوریتم ترکیبی برای حل مسأله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با دریافت و تحویل همزمان کالا
چکیده فارسی مقاله مسأله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) از مباحث مهمی است که در چند دهه‌ی اخیر کاربرد زیادی برای بهره‌وری و کارایی سیستم‌های حمل‌ و نقل داشته است. یکی از توسعه‌های معروف و پُرکاربرد VRP، مسأله مسیریابی وسیله نقلیه با دریافت و تحویل همزمان کالا (VRPSPD) است که در آن عمل تحویل و جمع‌آوری کالا برای هر مشتری به طور همزمان انجام می‌شود، یعنی هر مشتری به طور همزمان هم کالا تحویل می‌گیرد و هم کالا تحویل می‌دهد. الگوریتم پیشنهادی در این مقاله، ترکیبی از سه الگوریتم ابتکاری نزدیک‌ترین همسایگی ، ارزان‌ترین الحاقی و ژنتیک است. که دو الگوریتم اول به همراه یک روش تصادفی، جواب ابتدایی را برای الگوریتم سوم فراهم می‌کنند. با تغییراتی که در این تحقیق روی روش‌های نزدیک‌ترین همسایگی و ارزان‌ترین الحاقی ایجاد شد، منجر به تولید جمعیت اولیه با حل‌های باکیفیت گردید که نهایتاً به الگوریتم ژنتیک جهت رسیدن به نسل آینده برتر کمک می‌کند. همچنین عملگرهایی برای الگوریتم ژنتیک به منظور افزایش فضای جستجو و فرار از بهینه‌های محلی پیشنهاد شده است. الگوریتم پیشنهادی روی 40 مثال استاندارد و متنوع اجرا شده است. با مقایسه نتایج بدست آمده از آن و بهترین جواب‌های موجود از سایر الگوریتم‌ها، در 3 مثال نتیجه بهتری بدست آمده که بسیار رضایتبخش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Hybrid Meta-heuristic Algorithm for the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Delivery and Pick-up
چکیده انگلیسی مقاله Vehicle Routing Problem (VRP) is an important issue that has much used for productivity and efficiency of transportation systems in recent decades. One of the most popular and widely used developments VRP is the vehicle routing problem with simultaneous delivery and pick-up (VRPSPD). In other words, each customer simultaneously receives and sends goods.The proposed procedure is a combination of the three heuristic, nearest neighbor algorithm, cheapest insertions, genetic algorithm. The first two algorithms with a random method provided the initial solution for the third algorithms. A probability function have been developed in the nearest neighbors and cheapest insertions, to construct better solutions; as well as operations proposed for the genetic algorithm to increase the search space and avoiding local optimizationis. The proposed algorithms has implemented on 40 different standard examples. After comparing the results by this algorithm and the best solutions by other algorithms, improvement is observed in 3 of the examples.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرمسعود رحیمی | amir masoud
استادیار، دانشکده مهندسی گروه عمران ، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

وحید رجبی توارات | rajabi tavarat
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی، دانشگاه بی نالمللی امام خمینی


نشانی اینترنتی http://ceej.aut.ac.ir/article_576_f40e7b44c0d3b6fbaa07b4aabff583ad.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1243/article-1243-316216.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات