این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سلامت و محیط زیست، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۸۰

عنوان فارسی بررسی نقش نوجویی سبز بر شکل گیری نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصولات سازگار با محیط زیست
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: چالش جوامع سالم ­تر با توجه به محیط­ زیست و پذیرش دسته جمعی رفتارهای دوستدار محیط­ زیست آغاز می ­شود، زیرا انتخاب­ هایی که مصرف­ کنندگان با توجه به محیط­ زیست انجام می­ دهند بر سلامت و کیفیت زندگی نسل فعلی و آینده تأثیر می‌گذارد. از این­رو درک مفهوم، ویژگی ­ها و مشخصات جامع مصرف­ کنندگان سبز برای دانشگاهیان و بازاریابان ضروری است. در این راستا، هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف­ کنندگان نسبت به محصولات سازگار با محیط­ زیست با توجه به نقش تعدیلگری نوجویی سبز است.
روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر جمع‌آوری داده توصیفی، از لحاظ نوع پیمایشی و از نظر ماهیت کمّی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مصرف­ کنندگان محصولات سبز در شهر شاهین­ دژ تشکیل می‌دهند. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 208 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری نرم­افزار LISREL و حداقل مربعات جزئی (-Pls3Smart) بهره گرفته شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که نگرش زیست ­محیطی (با ضریب معناداری 5/20)، توجه به سلامتی (ضریب معناداری 4/07) و دانش زیست­ محیطی (ضریب معناداری 3/30) بر نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات سبز تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیر نوجویی سبز به عنوان نقش متغیر تعدیلگری مهم این رابطه شناخته و تأیید شد.
نتیجه­ گیری: یافته‌های این مطالعه بینشی در مورد توسعه استراتژی‌های آموزشی مناسب برای گروه‌های مصرف‌کننده مختلف به منظور تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات سازگار با محیط­ زیست، با هدف ایجاد محیطی سالم‌تر برای نسل‌های فعلی و آینده، فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محصولات سازگار با محیط زیست، دانش زیست محیطی، نوجویی سبز، نگرش

عنوان انگلیسی Investigating the role of green innovativeness on the formation of consumers' attitude towards environmentally friendly products
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: The challenge of fostering healthier societies begins with considering the environment and promoting collective acceptance of environmentally friendly behaviors. Consumer choices regarding the environment impact the health and quality of life for current and future generations. Therefore, it is essential for academics and marketers to understand the concept and characteristics of green consumers. Consequently, the aim of the current research is to identify factors influencing consumers' attitudes toward environmentally friendly products, while also considering the moderating role of green innovation.
Materials and Methods: This study is applied in terms of purpose, descriptive and survey method. The statistical population comprises all consumers of green products in Shahin Dezh city. A sample size of 208 individuals was determined using Cochran's formula selected through simple random sampling. A standard questionnaire was used to collect information. To analyze the research data, structural equation modeling software Lisrel and Smart-Pls3 were used.
Results: The research findings indicated that environmental attitude (significance coefficient of 5.20), health consciousness (significance coefficient of 4.07), and environmental knowledge (significance coefficient of 3.30) positively influence consumers' attitude toward green products. Additionally, the study recognized and confirmed the significance of the green innovation variable as an important moderating factor in this relationship.
These relationships are statistically significant. Additionally, the study recognizes and confirms the green innovation variable as an important moderating variable in this relationship.
Conclusion: Our findings offer valuable insights for tailoring educational strategies targeted at diverse consumer groups to promote the adoption of environmentally friendly products. By fostering such consumer behavior, we aim to contribute to the creation of a healthier environment for both present and future generations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Environmentally friendly products, Environmental knowledge, Green innovation, Attitude

نویسندگان مقاله هوشمند باقری قره بلاغ | Hooshmand Bagheri Garbollagh
Department of Management, School of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

فاطمه محمدی | Fatemh Mohammadi
Department of Management, Faculty of Economic and Administrative Sciences, Qom University, Qom, Iran
گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://ijhe.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2709-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات