این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۲۵-۵۲
عنوان فارسی
تحلیل شاخصهای موثر و تعیین ضریب همسنگسواری وسایل نقلیه مختلف در جادههای اصلی ایران
چکیده فارسی مقاله
میلیونها اتومبیل در سطح جادههای دنیا درحرکتاند و هر ساله میلیاردها دلار برای تأمین نیاز حملونقل بهعنوان اصلیترین شریان اقتصادی جهان امروز هزینه میشود. ظرفیت راه یکی از مهمترین پارامترها در طراحی و بهره برداری از راه ها محسوب می شود. یک از عوامل موثر بر تعیین ظرفیت راه ها درصد حضور وسایل نقلیه سنگین است که باعث تغیرات شدیدی در تعیین ظرفیت و سطح سرویس راه ها بخصوص جاده های دوطرفه دارد. به منظور اعمال تـأثیر ایـن قبیـل وسـایل نقلیـه از مفهـوم همسـنگ سـواری استفاده می شود. دراین پژوهش با استفاده از روش های سرفاصله و روش اختلاف سرعت شاخصهای مؤثر بر ضریب همسنگ سواری و همچنین تعیین ضریب همسنگسواری وسایل نقلیه مختلف در جادههای اصلی کشور مورد بررسی قرار می گیرد و ضرایب به دست آمده با ضرایب آیین نامه HCM مقایسه می شوند. مقایسه ضرایب به دست آمده از دو روش نشان می دهد اگرچه که اختلاف میان این ضرایب تنها در شیب ها و حجم های بالا مشاهده می شود و این اختلاف عمدتاً محدود به یک یا دو وسیله نقلیه سنگین می باشد اما به دلیل تفاوت در ناوگان حمل و نقل ایران و کیفیت جاده های ایران، امکان مقایسه ی مستقیم این ضرایب وجود ندارد و می بایست این ضرایب قبل از مقایسه کالیبره شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ضریب همسنگسواری،حمل و نقل،جاده اصلی،آییننامه ظرفیت راه،
عنوان انگلیسی
Analysis of effective indicators and determination of different Passenger Car Equivalent in the main roads of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Millions of vehicles are moving on the roads worldwide, and billions of dollars are spent each year to meet transportation needs as the main artery of the world economy today. The role of the road and, consequently, asphalt as a factor in accelerating movement and reducing depreciation costs is undeniable. The investigation of various methods used to determine the passenger car equivalent (PCE) indicates that most of these methods are focused on traffic characteristics affected by the presence of heavy vehicles. The most important of these parameters are traffic speed and the formation of a group of vehicles along the route, the speed of heavy vehicles, especially on steep slopes, the dimensions of vehicles, and the maneuvering capabilities of these vehicles in reducing and increasing slope, which are among the parameters used in determining the PCE. This study aims to analyze effective indicators and determine the PCE of various vehicles on the main roads of the country. The results show that the PCE for two-axle trucks and minibusses have the lowest coefficients among heavy vehicles. After that, the coefficients increase in the order of buses, two- and three-axle trucks, some vehicles, two-part heavy vehicles, and four-axle trucks and above. This order has been observed in different topographic conditions, different slopes, and different volumes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ضریب همسنگسواری,حمل و نقل,جاده اصلی,آییننامه ظرفیت راه
نویسندگان مقاله
شهریار افندی زاده |
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
کیومرث محمدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
حمید بیگدلی راد |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_181383_a0135891b52c66e18dcea619fac7cd37.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات