این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۷۳-۸۶

عنوان فارسی ارایه یک مدل انتخاب شیوه حمل و نقل بار در پسکرانه بنادر نمونه مورد بندر امام ‌خمینی(ره)
چکیده فارسی مقاله طراحی شبکه حمل و نقلی ارتباط بین خشکی و دریا و شناسایی عوامل موثر در این ارتباط یک عامل مهم در بهبود عملکرد سیستم حمل و نقلی است .در این بین شناسایی عوامل موثر در انتخاب شیوه حمل و نقلی در پسکرانه بنادر اهمیت ویژه دارد. در این پژوهش پس از یکپارچه‌سازی داده‌های سازمان بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام ‌خمینی(ره)، راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران(اداره کل راه‌آهن جنوب) و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور مدل انتخاب مد حمل‌ونقل زمینی و ریلی تولید شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که تمایل انتخاب مد حمل‌و‌نقل بین ریل و جاده تابع مسافت، وزن حقیقی بار و قیمت کل بار بوده است که مسافت و وزن حقیقی بار اثر مثبت و قیمت کل بار اثر منفی برای انتخاب حالت مد حمل‌و‌نقل بار غلات از بندر امام ‌خمینی به مقاصد داخل کشور داشته است اما به جهت یکپارچه‌سازی داده‌ها تنها 22 مقصدی که بار غلات وارداتی توسط مد حمل‌و‌نقل ریلی به ایستگاه ریلی مقصد حمل شده برای مقاصد جاده‌ای نیز در نظر گرفته شده است. مقایسه سهم ریل و جاده در مبادلات باری این مقاصد مشترک نشان داده است که سهم ریل 56 درصد و سهم جاده 44 درصد از کل مبادلات غلات بوده در حالیکه با در نظرگرفتن تمامی ‌مقاصد جاده‌ای سهم حمل‌و‌نقل ریلی 12 درصد و سهم حمل‌و‌نقل جاده‌ای 88 درصد بوده است این موضوع بیانگر این است که اگر تعداد ایستگاه‌های راه‌آهن در مقاصد مختلف افزایش یابد سهم حمل‌و‌نقل ریلی از مبادلات ریلی باری بندر امام ‌خمینی افزایش پیدا خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بندر امام ‌خمینی(ره)،حمل‌و‌نقل بار،حمل‌ونقل غلات،انتخاب شیوه،

عنوان انگلیسی Providing a Model for Port-Hinterland Fright Mode Choice(Case Study: Imam Khomeini Port)
چکیده انگلیسی مقاله The design of the transportation network connecting land and sea and the identification of effective factors in this relationship is an important factor in improving the performance of the transportation system. In the meantime, identifying the effective factors in choosing the mode of transportation in the ports is of particular importance. After integrating the data discrete choice model for choosing land and rail transport modes has been produced. The findings show that the tendency to choose the mode of transportation between rail and road was dependent on the distance, the actual weight of the load and the total price of the load, that the distance and the actual weight of the load had a positive effect and the price of the total load had a negative effect on choosing the mode of transportation of grain from Imam Khomeini Port to It had domestic destinations, but for the purpose of data integration, only 22 destinations where the cargo of imported grain was transported by rail mode to the destination railway station were considered for road destinations. The comparison of the share of rail and road in the cargo exchange of these common destinations has shown that the share of rail was 56% and the share of road was 44% of the total exchange of grain, while considering all road destinations, the share of rail transport was 12% and the share of road transport was 88%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بندر امام ‌خمینی(ره),حمل‌و‌نقل بار,حمل‌ونقل غلات,انتخاب شیوه

نویسندگان مقاله علیرضا ماهپور |
استادیار، دانشکده عمران، آب و محیط‌زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

امیرحسین جشنیان |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_169490_594d90cc5a0a219f1aa8698fc13a452b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات