این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۲۰۹-۲۲۸
عنوان فارسی
بررسی تأثیر به کارگیری سیستمهای هوشمند حمل و نقل بر میزان انتشار کربن دی اکسید (مطالعه موردی: محور کرج- چالوس) در ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر به کارگیری سیستمهای هوشمند حمل و نقل ITS بر میزان انتشار کربن دی اکسید (CO2) (مطالعه موردی محور کرج-چالوس) می باشد. پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنی هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیق کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. هم چنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، خودروهایی می باشد که طی هشت روز پر تردد شهریورماه از ساعت 1 بامداد الی 24 شب، در محور کرج چالوس در سال 1398 در زمان مورد مطالعه تردد داشته اند و نمونه گیری خاص دیگری صورت نگرفته است. کلیه محاسبات و تجزیه و تحلیل ها، با استفاده از نرم افزارهای Excel و 10Eviews انجام گرفت. نتایج نشان داد که بکارگیری سیستم هوشمند حمل و نقل منجر به کاهش زمان سفر در محور کرج-چالوس و به تبع آن باعث کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید (CO2) شده است.یافته ها نشان داد که به کار گیری سیستم هوشمند حمل و نقل(ITS) در 8 روز مورد مطالعه، منجر به کاهش 2521 تن انتشار کربن دی اکسید در محورکرج-چالوس شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترافیک،پیامد زیست محیطی،کاهش کربن دی اکسید،سیستمهای هوشمند حمل و نقل،محور کرج-چالوس،
عنوان انگلیسی
Study of Impact Assessment of Employing Intelligent Transportation Systems on Carbon Dioxide Emissions (Case Study: Karaj-Chalous Axis) in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to estimate the environmental effects of reducing CO2 emissions by using ITS in Iran (Case study of Karaj-Chalous axis). The present research is applied in terms of purpose-based classification. The idea of applied research is to develop applied knowledge in a particular field. Furthermore, this research is descriptive-correlational in terms of method and nature. The statistical population of this study is the vehicles traveling during the eight busy days of September from 1 am to 00:00 in the Karaj-Chalous axis in 1398 during the study time. No other specific sampling was performed. All calculations and analyzes were performed using Excel and 10Eviews software. The results revealed that the application of the intelligent transportation system had decreased travel time on the Karaj-Chalous axis and, therefore, reduced the carbon dioxide (CO2) emissions. The outcomes indicated that the use of the intelligent transportation system (ITS) during the eight days of the research had decreased 10129069 kg of carbon dioxide emissions in the Karaj-Chalous axis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ترافیک,پیامد زیست محیطی,کاهش کربن دی اکسید,سیستمهای هوشمند حمل و نقل,محور کرج-چالوس
نویسندگان مقاله
محمدرضا سماوی |
دانشجوی دکتری، دانشکده منابع طبیعی و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
مصطفی پناهی |
دانشیار، گروه مهندسی انرژی و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
زهرا عابدی |
استادیار، گروه مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_169486_d43f9591c5fa9bd970422e1ac49e45a2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات