این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۲۲۹-۲۴۴
عنوان فارسی
واکاوی راهکارهای دستیابی به حمل و نقل پایدار شهری برمبنای مقایسه خودروی شخصی و اتوبوس (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
حمل و نقل پاید مجموعهای از سیاستها و دستورالعملهای یکپارچه، پویا، پوسته و دربردارنده ار اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی است که توزیع عادلانه واستفاده موثر از منابع جهت رفع نیازهای حمل و نقل جامعه و نسلهای آتی را به همراه دارد. هدف از پژوهش حاضر که با رویکرد توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است، بررسی راههای دستیابی به اصول حمل و نقل پایدار شهری در کلانشهر اصفهان بر مبنای مقایسه هزینههای خودروی شخصی و اتوبوس میباشد. در این راستا به شناسایی عوامل مؤثر در توسعه نظام حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان پرداخته شد. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامهای بود که از ادبیات نظری پژوهش و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در قالب 36 گویه و 3 بعد تنظیم تدوین گردید. پرسشنامه دوم متغیرها را در طیف پنج درجهای لیکرت مورد سنجش قرار داد که از روش نمونهگیری در دسترس، در اختیار شهروندان اصفهانی قرار گرفت. سپس تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (جدول فراوانی، شاخصهای آماری و نمودار) و آمار استنباطی (t تک متغیره) صورت گرفت. در نهایت سه شاخص اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بعنوان عوامل اصلی و 46 عامل بصورت زیر مجموعه عوامل فوق در پایداری نظام حمل و نقل اصفهان مؤثر شناخته شد و فرض ناپایداری سیستم حمل و نقل شهر اصفهان، تأیید گردید. در پایان، توسعه و ساماندهی خطوط اتوبوسرانی و فرهنگ سازی استفاده از اتوبوس به جای خودروی شخصی به عنوان مهمترین راهکارهای دستیابی به حمل و نقل پایدار شهر اصفهان ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتوبوس،حمل و نقل پایدار،حمل و نقل شهری،خودروی شخصی،
عنوان انگلیسی
Sustainable Transport Priorities for Policy Reform, Environmentally Sustainable Development, Transportation, Water and Urban Development Department
چکیده انگلیسی مقاله
Stable transport system is a collection of continuous dynamic policies and instructions that covers economic and environmental targets while results in a fair distribution and application of resources to full fill current and future needs of society. The goal of this research, which based on a descriptive analytic approach, is to find solutions for stable urban transport system in the city of Isfahan by comparing costs of private and public transport. For this purpose, effective factors in developing public transport of Isfahan have been identified. Data mining has been done by a survey which extracted from theoretical principles of research and organized in 36 diction and 3 dimensions by using analytical exploring methods. Second questionnaire measured variables in a five degree Likert scale which prepared by using a simple random sampling method and given to residents of Isfahan. Then data analysis has been performed at two levels of descriptive statistics (distribution table, statistics indexes and graphs) and deductive statistics (t single variable). At the end three economic, social and environmental indexes have been considered as the main factors. 46 subset of the mentioned main factors have been identified which have affects in stability of Isfahan transport system. Also assumption of instability of Isfahan transport system has been confirmed by this research. In the end, the development and organization of bus lines and the culture of using buses instead of private cars were presented as the most important ways to achieve sustainable transportation in Isfahan.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اتوبوس,حمل و نقل پایدار,حمل و نقل شهری,خودروی شخصی
نویسندگان مقاله
محسن سقائی |
دانشیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الهام منکاوی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_169496_dba3cf2ddcf0501c8fa8ddce76e42aab.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات