این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۲۴۵-۲۵۸
عنوان فارسی
مدیریت پروتفلیو پروژه های مشارکت عمومی خصوصی، توسعه مدل انتخاب پروژه های حمل و نقل مبتنی بر مفهوم پایداری
چکیده فارسی مقاله
محدودیت منابع بودجه ای برای تکمیل طرح های نیمه تمام موجب شده است تعداد زیادی از دستگاه های دولتی و بخش عمومی مترصد جذب سرمایه گذار خصوصی بوده و فراخوان های متعددی برای جذب سرمایه گذار به روش مشارکت عمومی خصوصی در کشور برگزار شود. ولی تمامی پروژه های تعریف شده برای این روش موفق نبوده و بعضا با شکست و هدر رفت هزینه های بالای آماده سازی مواجه شده اند. در این مقاله یک مدل غربالگری توسعه داده شده است که به کارفرمایان بخش عمومی کمک می نماید تا شانس موفقیت پروژه را پیش از برگزاری فراخوان تعیین کرده و ابزاری برای انتخاب پروژه ها در سبد سرمایه گذاری سازمان فراهم کند. برای این منظور معیارهای موفقیت پروژه های مشارکت عمومی خصوصی در ایران شناسائی و در قالب معیارهای کمی دسته بندی گردیدند. سپس مدل تصمیم گیری چند معیاره مبتنی بر مدل تاپسیس توسعه یافته است که به صورت کمی می تواند شانس موفقیت هر پروژه را اندازه گیری کرده و بر اساس توان تاب آوری سازمان کافرمائی، اقدام به انتخاب پروژه ها نماید. نتایج پیاده سازی مدل پیشنهادی در چند پروژه موردی در حوزه حمل و نقل شهری، نشان می دهد که کافرمایان برای دستیابی به یک سبد متعادل از پروژه های مشارکت عمومی خصوصی می بایست علاوه بر ویژگی های پروژه به ظرفیت سازی در بخش عمومی برای پذیرش ریسک های بیشتر و کنترل جنبه های اجتماعی طرح نیز توجه نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشارکت عمومی خصوصی،غربالگری پروژه،مدیریت پرتفلیو پروژه،ارزیابی موفقیت پروژه،تحلیل ریسک سازمانی،
عنوان انگلیسی
The Management of Public-Private Partnership Projects, the Development of a Selection Model for Transportation Projects based on the Concept of Sustainability
چکیده انگلیسی مقاله
The limitation of budget resources to complete half-finished projects has caused a large number of government agencies and the public sector to monitor the attraction of private investors and to hold numerous calls to attract investors through public-private partnerships in the country. But all the projects defined for this method have not been successful and sometimes they have faced failure and waste of high preparation costs. In this article, a screening model has been developed that helps public sector employers to determine the chance of project success before holding a call and provides a tool for selecting projects in the organization's investment portfolio. For this purpose, the success criteria of public-private partnership projects in Iran were identified and categorized in the form of quantitative criteria. Then, a multi-criteria decision-making model based on the TOPSIS model has been developed, which can quantitatively measure the chance of success of each project and select projects based on the resilience of the business organization. The results of the implementation of the proposed model in several case projects in the field of urban transportation show that in order to achieve a balanced portfolio of public-private partnership projects, in addition to the characteristics of the project, the public sector must also pay attention to capacity building to accept more risks and control the social aspects of the project.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مشارکت عمومی خصوصی,غربالگری پروژه,مدیریت پرتفلیو پروژه,ارزیابی موفقیت پروژه,تحلیل ریسک سازمانی
نویسندگان مقاله
گرشاسب خزائنی |
استادیار، گروه عمران، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی خزائنی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، و احد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_181396_6c9b1159631b05e154e83a715ea6bbee.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات