این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۳۱۷-۳۲۸
عنوان فارسی
تحلیل عددی اثر موقعیت شمع بر تغییر مکانهای ایجاد شده در شیب خاکی اطراف جاده ها
چکیده فارسی مقاله
یکی از راهحلهای پیشنهادی برای مقاومسازی و بهبود پایداری شیبهای خاکی، استفاده از شمعهایی است که به صورت قائم و در طول شیب به صورت ردیف شمع جای خواهند گرفت. در انجام این پژوهش با استفاده از ساخت مدل عددی اجزای محدود با استفاده از نرم افزار آباکوس، پارامترهای تاثیرگذار بر پایدارسازی شیبهای خاکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که موقعیتِ L_X/L برابر 6/0 بهینهترین محلی است که شمع میتواند در آن قرار گیرد، زیرا بزرگترین تغییر مکان در آن محل موقعیت شده است. با توجه به مدلهای عددیِ مورد برررسی و همچنین شرایط خاکی مورد نظر میتوان بیان کرد که سطح گسیختگی از سطح میان دو خاک عبور نکرده و گسیختگی تنها در ناحیهی خاک بالایی باقی مانده است. با افزایش میزان ضریب اطمینان در مدلهایی که محل شمع تغییر میکند، مقدار تغییر مکان قائم و جانبی خاک افزایش پیدا میکند. بهعبارت دیگر، با افزایش ضریب اطمینان، مقدار تغییر مکان جانبی و قائمِ شمع نیز افزایش پیدا میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیب خاکی،تغییر مکان،اجزای محدود،
عنوان انگلیسی
Numerical Analysis of the Effect of Pile Position on the Displacements Created in the Soil Slope
چکیده انگلیسی مقاله
One of the proposed solutions to strengthen and improve the stability of earth slopes is to use piles that will be placed vertically and along the slope in a row. In this research, the parameters affecting the stabilization of soil slopes were investigated using the finite element numerical model with ABAQUS software. The results showed that the location LX/L equal to 0.6 is the most optimal place where the pile can be placed since the largest displacements have taken place there. According to the studied numerical models as well as the soil conditions, it can be said that the failure surface does not pass between the two soils and the failure surface remains only in the upper soil area. As the factor of safety increases in models where the pile location changes, the values of vertical and lateral displacement of the soil increase. In other words, with an increasing factor of safety, the amount of lateral and vertical displacement of the pile also increases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شیب خاکی,تغییر مکان,اجزای محدود
نویسندگان مقاله
احمدرضا مظاهری |
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی، ایران
مسعود نصیری |
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
اسماعیل واعظی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد اراک، اراک، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_169477_9d0ba120df8dca53c6ebd2925280041e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات